*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

tisdag 23 september 2008

Att packa ryggsäcken

Att packa sin ryggsäck rätt är som jag sagt viktigt, därför så delar jag med mig av den artikel i GP som jag hittat, den är från 2007.05.30. Kanske kan den ge lite råd - själv så behöver jag prata med någon som kan sin sak.


För en lekman är det nämligen inte lätt att hitta rätt när det finns så många olika storlekar, modeller, märken och finesser att välja mellan.
- Finesserna är egentligen ointressanta. Det finns bara en grej som är intressant - hur sitter ryggsäcken på just din kropp? säger Torbjörn Källström, ägare till friluftsaffären Femmans sport.
Han började arbeta med ryggsäckar för 25 år sedan, bland annat för att han själv hade svårt att hitta en som passade.
- Jag har långa ben och ganska kort överkropp, men dåtidens ryggsäckar var bara anpassade efter hur lång man var, säger han.
För Torbjörn Källströms del betydde det att tyngdpunkten på ryggsäckarna hamnade fel, han ansträngde "fel" muskelgrupper och fick ont när han vandrade. Nu har ryggsäckarna utvecklats. Från 70-talets ryggsäckar med utsidig stålställning, via 80-talets mjuka säckar som kunde sjunka ihop som påsar, till dagens finare softpack-säckar med inbyggd ram.
Första steget är att tänka efter vad du vill ha din ryggsäck till. Torbjörn Källström menar att man bör tänka lite längre än bara till sommarens fjällvandring eller tågluff, och välja en säck som passar till många tillfällen.

Gör sedan så här:
* Ta på dig ryggsäcken och knäpp avbärarbältet i midjan. För många passar det bra att ha höftkammen i mitten av avbärarbältet. Andra, som kvinnor som inte har så raka bäcken, föredrar att knäppa bältet något under höftkammen.
- Det är viktigt att få det att passa rätt, för det är på benen och inte på ryggen, som du skall ha upp till 80 procent av tyngden. Du är ju mycket starkare i benen, förklarar Torbjörn Källström.

* För dem som svankar mycket kan man sedan böja till en av stålprofilerna som sitter inbakad i säckens ryggdel, så att den ligger nära överdelen av korsryggen.
- Om man inte sprider belastningen på korsryggen kan man få klämskador på nerver, och det gör ont. Det är otroligt viktigt att man hamnar rätt här!
* Sedan gäller det att dra åt axelremmarna. Det gör man genom att dra i tamparna på framsidan. Axelremmarna får inte vara för breda, då kan de skära in mot nackmuskulaturen och det gör ont. Dammodellerna av ryggsäckar har ofta lite smalare axelremmar.
* Hamnar axelremmarna för högt eller lågt får du ställa in ryggsäckens bärparti efter din längd. Detta görs på baksidan av ryggsäcken och innebär att fästet för axelremmarna flyttas i höjdled.

* Därefter drar man i toppstramarna, remmarna som binder ihop axelremmarnas övre del med ryggsäckens, så att denna del av säcken kommer framåt. Det Torbjörn Källström kontrollerar är att skuldrorna och axelremmarna inte hamnar för långt ifrån varandra.

* Sist är det dags att knäppa bröstremmen. Leta reda på undre delen av fästet för bröstmusklerna, sträck ut händerna och ta ett "simtag" och knäpp. Kvinnor får anpassa remmarna efter bysten också. Dessa remmar avlastar axelpartiet och tillkom på 70-talet, innan dess användes ofta skosnören.
Ytterligare tips är att alltid testa en ryggsäck med vikter. Under själva användandet gäller det att spänna om ryggsäcken, för att anstränga andra muskelgrupper, och att stretcha höfterna för att undvika skador.

3 kommentarer:

  1. Bra artikel även om jag inte håller med om allt.

    Visst kan det bra att välja en ryggsäck som passar till mycket men om du väljer en specialicerad säck får du bättre funktion och lägre vikt. Se till dina behov istället för att ta något som fungerar till allt.

    Tyngdpunken ska vara högt och nära kroppen men jag brukar villa ha tältet och sovsäcken underst eftersom jag inte använder dem på dagen.

    Något som man ofta glömmer är vinkeln på toppstramarna det ska vara ca 20-30 grader för att de ska fungera som bäst. För stor vinkel gör att man bara lyfter axelremmarna istället för att dra säcken mot kroppen. Tråkigt då många ställbara modeller endast har ett fäste. Arc'Teryx och Osprey är dock två bra företag som gör säckar i olika rygglängd.

    Ha det!

    SvaraRadera
  2. Självklart är passform det viktigaste. Jag vill tipsa om andra extrafunktioner jag har uppskattat vid tågluff/backpackresor.
    1.Att det finns små dragkedjeförsedda fickor på "avbärarbältet" där du lätt kan komma åt pengar, biljetter, klocka med mera utan att behöva lyfta av ryggsäcken för att komma åt.
    2. Jag har haft en toppmatad ryggsäck och det har blivit mycket i- och urpackande för att komma åt det som ligger på botten. Vänners sidomatade ryggsäckar har jag upplevt vara betydligt smidigare i det avseendet.

    Bra guide, tack!

    Mvh, Jenny

    SvaraRadera
  3. Hej Jenny,
    tack för din kommentar. Det här är ett ganska gammalt inlägg (2008). Jag borde nog skriva ihop ett nytt inlägg med mina erfarenheter de senaste åren. Och du har rätt; en toppmatad ryggsäck skapar verkligen visst arbete under vissa förutsättningar.

    SvaraRadera

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...