*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

onsdag 8 juli 2009

Att köpa cykel (2009)


Att komma ut i naturen är en fantastisk upplevelse, det är något av det bästa som finns. Till fots så kommer man sin omgivning mycket nära, det är lätt att ta sig fram i tuff terräng men det tar också rätt lång tid.

Om man cyklar så kommer man fram betydligt kvickare utan att förlora kontakten med naturen, och ska man bege sig ut utan att behöva känna sig orolig för rötter och lera så är en mountainbike (mtb) ett naturligt val.

För någon vecka sedan köpte jag efter lång tid av tittande och prövande en mtb. En Scott, modell Aspect 45 - på Sigge Cykel i Vällingby. Fullt utrustad går det på ca 8-9000 kronor. Rekommenderad utrustning; hjälm, lampor, vattenflaska, ett lätt och massivt lås samt skärmar.

Cykeln är ditt redskap och du ska vara så säker när du använder den.

Fördelen med en cykel är som sagt att du kommer fram kvickare, men det handlar också om kvalité och känsla. Ska jag bara ge dig ett enda råd så är det - pröva cykeln flera gånger innan du köper den. Och prova flera sorter.

Själv så insåg jag snart att för mig var växlarna viktiga. När man cyklar mtb så växlar jag en hel del, mitt trampande är ofta nästan konstant oavsett lutning på vägen - får går det tungt så växlar jag bara ner. På denna cykel är det 24 växlar, och det kan låta mycket men jag kan lova att de behövs! Det är tre växlar på det främre kuggarna och åtta på de bakre. Själv låter de främre kugghjulen avgöra typ av terräng, 1 = brant och lera, 2 = standard och 3 = rak asfalt. Sedan växlar man upp och ner bland de åtta växlarna på det bakre kuggarna.

Det två små spakar som styr allt. Med höger pekfinger ger jag en lätt tryckning för att den bakre växeln ska hoppa ett steg uppåt, samt höger tumme för att växla ner igen. På vänster sida styrs då den främre delen av växelsystemet.


Det finns en hel del modeller av mtb som kostar kring 2-4000kr i handeln. Det som är gemensamt för dem är kanske just att systemet för växlarna inte är så bra. Så mitt absoluta tips är att prova lite dyrare cyklar, för att i alla fall kunna jämföra upplevelsen innan du handlar.


Om man köper en mtb så betyder det inte att man måste "cykla i skogen". Även om däcken är grövre på en mtb och att det medför att det går lite tungt att trampa ibland, så går det bra att ta sig fram. För ett tag sedan så var jag ute och cyklade en tur från Hammarby sjöstad till Farsta strand och sluta i Huddinge. Ungefär 4 mil trampande. 

Vill du ha förslag på bra cykelturer finns det diverse böcker, bland annat Alla dessa cykelpromenader av A. Frediksson & R. Jönsson (Ordförlaget). Turen ovan är tagen från denna bok och den var mycket givande.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...