*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

lördag 5 september 2009

Cykelpump, olika ventiler

Att ha en bra pump när man är ute och cyklar är ett måste. Men det gäller att tänka efter vad det är för pump man köper innan man står där vid vägkanten för att fylla på luft - det finns nämligen olika typer av ventiler på cyklar.

Själv handlade jag en ny cykel i år och självklart även ny utrustning. Det blev en pump från Aim Accessories, som är lätt att sätta fast ramen. Men när det väl blev dags att pumpa däcken efter flera veckor på ramen inså jag att pumpen inte passade till min mountainbikes ventiler!

Kommentar: 2016-10-08:
Välkommen till ett av de mest besökta inläggen i bloggen. Sedan 2009 har många tusen personer sökt efter info om ventiler och cykelpumpar, och läst detta inlägg. Vill bara säga att jag är glatt överraskad och glad att så många får hjälp av min blogg. 
Ta möjligheten att läsa om cykla Vadstena-Omberg-Alvastra, eller Mariefred-Strängnäs-Enköping-Bålsta
Nedan fortsätter blogginlägget om cykelpumpar och olika ventiler. Tack för ditt besök. 

(Fortsättning av inlägget om cykelpumpar och ventiler från 2009)

Så jag gick tillbaka till butiken där jag handlat såväl cykel som pump för att vad som gäller. Och nu lär jag mig något mycket viktigt. För även om pumpen inte passar till ventilerna, så kan du kanske ändra pumpen så att det fungerar. Mer om det senare, först låt oss titta på de vanligaste typerna av ventiler till cyklar.

På alla mina cyklar innan den jag köpte i år så har jag haft en "vanlig" ventil med ventilgummi på mina däck. Och det är nog så här som de flesta oinsatta tänker sig att en ventil ser ut. En nackdel med denna är ju att ventilgummit torkar och börjar pysa luft.



Detta är en sk. Woods ventil som även kallas Dunlop eller varför inte "vanlig" cykelventil.

Numera så finns det en mer modern ventil som saknar det karakteristiska ventilgummit, den är också betydligt smalare. Den heter Presta men kallas i vardagligt tal för racerventil.


När du ska fylla på luft i en sk. racerventil så måste du först försiktigt skruva loss vad jag skulle kalla en toppmutter på ventilen. Se förändringen mellan bilden till vänster och den till höger, där muttern lossats. Ventilen är nu redo att ta emot luft. Glöm inte att skruva tillbaka muttern när du har pumpat klart.


Pumpen jag köpte verkade bara passa till Dunlop ventiler och inte alls till de racerventiler som min mountainbike har. Något som kom som en total överraskning när jag väl stod där, många veckor efter jag köpt den.

Förargad gick jag tillbaka till butiken, jag hade verkligen klantat mig. Och först tänkte jag köpa en ny pump. Det finns t.ex. pumpar med två uttag intill varandra, ett uttag för varje typ av ventil. Men smart som jag var pratade jag med killen i disken innan jag köpte något.


Har berättade att man ofta kan ändra ventilen på pumpen om den är ny.

Så här gör du:

(1) Börja med att skruva av toppen (svart) och pilla försiktigt ut gummipackningen (svart) som sitter under den. Därunder finns en plastbit (grön) som bestämmer vilken typ av ventiler pumpen passar till.

(2) Om nu pumpen inte passade till ventilen på din cykel, försök att vända den åt andra hållet i gummipackningen - sätt sedan ihop dem igen.

(3) Stoppa åter ner de två enheterna i pumpen och om allt sitter snyggt - skruva på toppen.

Om allt nu fungerar, så ska pumpen passa även till racerventiler. Nyare pumpar har visst ofta denna möjlighet, men fråga självklart i butiken när du köper din pump.

14 kommentarer:

  1. Tack! Har nyss skaffat en cykel med denna märkliga ventil, nu vet jag namnet och förhoppningsvis kan även min pump konverteras!

    SvaraRadera
  2. Hej Niclas,
    tack för din kommentar. Du ska veta att detta inlägg är ett av de mest populära som jag skrivit. Det är många som googlar på cykelventiler och behöver information. Hoppas att alla som läser får hjälp. Alla kommentarer är välkomna.

    SvaraRadera
  3. Tack för din information Mattias!
    Försökte pumpa min cykel som har Woods/Dunlop-ventil med en ny pump som "inte passade" och eventuell beskrivning var slängd...Nu har jag lärt mig en massa och kan cykla som jag hade planerat i morgon!
    Hälsningar Irene

    SvaraRadera
  4. Irene - vad skoj att du fick hjälp och hittade just den information du behövde. Du och alla andra är välkomna att titta runt på resten av mina inlägg också.

    Bloggen är till för att inspirera, sprida kunskap och också inte minst för att föra kunskap från er läsare till mig. Därför är alla kommentarer viktiga för mig.

    SvaraRadera
  5. Hej
    Jag har en vanlig ventil till cykeln och en ny handpump med fotstöd. Det spelar ingen roll hur jag ändrar och vänder på pumpnippeln. Det går inte att få fast den på ventilen, det verkar vara för bilvnetiler trots att det är en cykelpump jag köpt (http://www.jula.se/cykelpump-639001)... Förr i tiden så fanns pumpnipplar med en klämma som höll fast. Finns inte sådana bra grejor längre?

    SvaraRadera
  6. Hej Anonym,
    ledsen att det tagit sådan tid att komma med ett svar.

    KAYOBA är Julas eget varumärke, så den enda källan till information är just Jula. Har googlat, men inte hittat mycket.

    Det enklaste är att kontakta Jula och fråga. Men vill du göra något själv, kan du börja med att försöka skruva bort toppen på ventilens munstycke. Se om det finns någon detalj som kan vändas för att förändra till vilken ventil den passar.

    Skriv gärna igen om hur det gick.

    SvaraRadera
  7. Tack för jättebra förklaring! Nu förstår jag hur jag pumpar min nya hybrid cyckel:-)
    /Roger

    SvaraRadera
  8. Hej Roger,
    tack så mycket för din kommentar. Detta är en väldigt enkel men krånglig fråga, om man inte känner till hur det fungerar. Fram till i dag har mitt inlägg om ventiler besökts 4973 gånger!! Så det är många som har sökt efter svar på frågor kring ventiler och pumpar.

    SvaraRadera
  9. Tack för din utmärkta redogörelse om cykelventiler

    SvaraRadera
  10. Hej Anonym,
    Vad skoj att du gillade inlägget. Ta gärna möjligheten att titta runt på andra inlägg också; det finns en trevlig blandning av inlägg.

    SvaraRadera
  11. Bra och klargörande artikel. Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket. Bloggen Vandringsman har flera syften, och ett av dem är att dela med sig av kunskap i stort och smått.

      Radera
  12. Tack så himla mycket stod o klia mig i huvudet hade helt missat den lilla mutter delen på racerventilen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar - jag blir verkligen glad när inläggen hjälper de som googlat på ett problem.

      Radera

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...