*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

fredag 18 juni 2010

West Highland Way - dag 5

Dag fem längst West Highland Way och den vandring som jag bokat via Prima Travel. Det var dags att vakna upp till den längsta dagen på hela vandringen, i dag skulle jag gå hela 30km. Därtill så fanns det inget rum att boka på slutet av delsträckan, så jag var tvungen att ta bussen tillbaka till en plats som jag passerat tidigare på dagen.

Section: Tyndrum - Kingshouse Hotel
Distance: 30km


Lämnar hotellet redan 08:15 denna morgon, en timme tidigare än vad jag brukar göra. Synd att frukosten var riktigt dålig här. De serverade bland annat friterat vitt bröd!



Luften är riktigt friskt och trots trötta ben så tar jag upp en relativt god hastighet. Om man har långt att gå så tycker jag själv att det är bra att öka tempot lite på de enkla delarna. Att ta ut sig i den tuffare terrängen är inget jag rekommenderar. 


Who is looking on who?

På omkring fyra timmar gick jag ca 16km. Leden tog mig först längst en dalgång men vid byn Bridge of Orchy blev det skog och sedan över Mam Carraigh. Bilden är från en liten bro en kilometer innan den lilla byn.

När jag går ner längst sidan på Mam Carraigh är klockan ca 12:15. Framme vid Inveroran Hotel och dags för en lunch. Här äter jag soppa och bröd, samt köper en snickers för att ha med mig på den vidare vandringen.

Efter 30 minuter vila beger jag mig iväg igen. När jag går ut så kommer Ian och Amanda gående.



Mam Carraigh.

Bägge de andra paren som jag haft kontakt med har rum bokade här, så de kommer inte att gå längre. Även jag har rum bokat här, men jag vill pressa mig och gå själv över Black Mount. Det är ca 14 km över berget utan några hus, inga direkta skydd mot väder - helt enkelt det mest ödsliga sträckan på hela West Highland Way.

Black Mount.

Går omkring 14km över Black Mount i en hög hastighet, högre hastighet än jag själv märker. För jag är så trött att jag tittar fel på klockan, det har gått fyra timmar och inte fem. Så jag ställer mig vid den stora vägen i väntan på bussen som ska ta mig tillbaka till Bridge of Orchy, där en anställd från Inveroran Hotel ska hämta upp mig. I den ganska kraftiga blåsten står jag och fryser i 30 minuter innan jag inser mitt misstag. Så i stället för att sitta inne i värmen på Kingshouse Hotel och äta middag står jag och fryser. Ca 90 minuter efter jag kommit fram så står äntligen bussen där och plockar upp mig.

Amanda, My self and Ian.

Det här var en riktigt lång dag, men jag lärde mig absolut nyttiga saker. Som att verkligen fylla på vattnet när man har lunch, att hålla ordentlig kontroll på tiden samt verkligen läsa instruktionerna om platsen där bussen ska gå ifrån. Väl tillbaka Inveroran Hotel så satt de andra jag träffat redan där, och snart åt vi alla en god middag. Min middag bestod av kyckling inlindad i bacon (14£), samt en kall öl och till efterrätt tog jag äppelpaj med glass.

Inlägget har redigerats: 2012.01.21
[Dag 1], [Dag 2], [Dag 3], [Dag 4], [Dag 5], [Dag 6], [Dag 7],

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...