*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

fredag 18 juni 2010

West Highland Way - dag 6


Den sjätte dagen på West Highland Way var lugn för mig. Jag hade redan vandrat över Black Mount dagen innan så när de andra begav sig av efter frukost slappade jag lite på rummet. För att sedan ta en lugn promenad på 45min ner till stora vägen, och att ta bussen.

Section: Kingshouse Hotel - Kinlochleven
Distance: 14.5km

Att åka buss kostar 3.75£, vilket det absolut är värt. Efter ca 20 minuter i bussen var jag åter framme vid den plats som jag så kylslagen stod i går, efter att ha gått över Black Mount. Jag börjar med att gå in på hotellet, där jag träffar Kay och Steve. De tar en fika medan jag äter en lunch bestående av tomatsoppa (2.95£). Själva hotellet är rätt mörkt, så se upp för den stora och trötta hunden som antagligen ligger innanför dörren. Hunden rörde sig knappt trotts att jag gick emot den. Gissar att hunden kommer att ligga där, även om du besöker platsen långt senare än när jag var där.

Devils Staircase.

Efter ca 4km så var det dags för Devils Staircase, en serpentinväg som är en del av en militärväg byggd under befäl av Major Caulfield 1750. Toppen är ca 560 meter över havet. Bilden ovan är svår att få perspektiv på, men titta väldigt noga i mitten på bilden så ser du en vit "prick" längst stigen. Det är den vita jackan på en vandrare som går framför mig. Det finns ytterligare människor på bilden, snett uppåt höger från den första.

Looking backwards down Devils Staircase.

View of the mountains after climbed Devils Staircase.

Efter ha bestigit djävulens trappa så kom, med tiden, en betydligt tuffare uppgift. Att vandra över massivet var en helt fantastisk upplevelse, det fanns så många olika bergstoppar och utsikten fick en att tappa andan. Det riktigt svåra kom dock när man skulle gå ner på andra sidan. Att ta sig upp tog kanske 30 minuter, att ta sig ner tog 2-3 timmar. Och det på en stig som var väldigt stenig.




Efter vad som kändes som intill en evighet så kom jag allt närmare målet, knäna var väldigt ömma efter att ta sig nerför berget. Till råga på allt behövdes en skruv på gåstaven dras till, och jag hade ingen sådan utrustning med mig.

Men det var också massor av människor på väg upp för berget. Just nu pågick Caledonian Challenge, ett fantastiskt event där man går ca 90km på 24 timmar. Jag ska absolut läsa igenom deras hemsida och se om jag kan delta i någon av deras kommande utmaningar.



Kinlochleven. Right: Grocery.

Kinlochleven Climbing Centre.

När jag kommer in i byn så ser den först inte så mycket ut för världen, inga stora butiksgator eller så. Men det finns några butiker, flera är dock stängda. När man kommer in från norr så kan man dock vika av direkt till vänster före man går över bron (River Leven delar byn i två delar), så hittar man en matbutik någon minut nedåt gatan.

Det som verkligen intresserade mig var dock det stora klättercentret mitt i byn, byggt i en gammal fabrikslokal. De hade ett antal höga klätterväggar, men också något extremt häftigt - en inomhus isvägg!! Självklart hade de en butik, tänk på att de kan stänga tidigt på helgdagar.

Själv hade jag rum på MacDonald Hotel, som ligger längst norr ut i byn. Ett hotell med bra mat, även om frukosten var lite begränsad. Det riktigt illa var att mitt rum (nr: 10) var väldigt knarrigt i golvet. Hela rummet lutade lite också så tidvis höll jag på att rulla ur sängen på natten. Det var två sängar i mitt rum, jag borde nog ha använt den andra sängen - den såg ut att stå mer rakt.

Inlägget har redigerats: 2012.01.21
[Dag 1], [Dag 2], [Dag 3], [Dag 4], [Dag 5], [Dag 6], [Dag 7],

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...