*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

måndag 2 augusti 2010

Edinburgh

I samband med min vandring i Skottland tidigare i år var jag även på besök i Edinburgh. Och då lärde jag mig en del, som kommer att vara till nytta nästa gång jag kommer på besök.

När man är ny i en stad så finns det ett antal saker som man bör känna till, för att göra besöket så enkelt som möjligt. Och tre av dessa saker är;
  • Hur transporterar man sig?
  • Var ska man bo?
  • Vad kan man äta och vad ska man titta på?
Mitt tips är generellt att man ska bo relativt centralt på semestern. Att ha nära centrum sparar mycket tid, tid som då kan användas på upplevelser i stället för transporter och att man förvirrar sig i förorter.


Man kan ju anta att ankomst sker till Edinburgh med flyg eller tåg. Oavsett vilket så är platsen Haymarket bra att känna till. Det är en tågstation som ligger väster om centrum (Lite till vänster om L på kartan). Kommer man med flyg så finns det bussar som tar dig in till stan för £3.50, och de stannar vid Haymarket.

Härifrån kan man byta till tåg, Glasgow ligger en timme bort och det kostar ca £10.00. Man kan också åka buss till Glasgow för £6.30, vilket tar 30 minuter längre tid än tåget. Det kan också vara fördelaktigt att kliva av här om man ska ta sig till ett Bead & Breakfast väster om stadskärnan.

Den stora tågstationen ligger mitt i stan, något åt öster. Edinburgh Bus Station dit långfärdsbussarna ankommer ligger i de norra delarna av stadskärnan. Från busstationen når man enklast alla lokala busslinjer, tågstationen och centrum genom att ta uppgången mot S:t Andrew Street och sedan gå söder ut till Princes Street.

Att röra sig till fots i Edinburgh var lätt, men som sagt bör man inte lägga allt för mycket tid på rena transporter. Även om det var väldigt mysigt att känna stadens puls, vilket man gör på trottoaren. Mitt tips är att man köper sig en dagsbiljett på bussarna, den kostar £3.00.


Själv så bodde jag på The Ardmillan Hotel, som ligger 15 min promenad (dragandes en resväska) sydväst från Haymarket (till höger om ringen i bläck). Och det finns flera busslinjer som passerar området. Områdena runt gatan Ardmillan Terrace heter Gorgie och Shandon.

Utsikt från mitt rum.

Om man promenerar från området Gorgie in mot Haymarket kommer man efter 5 minuter till en Lidl butik, där man kan köpa alla enkla basvaror som kan tänkas behövas av en turist. Mitt tips är att det är ett väldigt bra områden geografiskt att hitta övernattning sydväst om Haymarket.

Att äta i Skottland kan vara lite knepigt, deras mat är väldigt fet och man får pommes till allt!! Själv beställde jag pasta, men blev genast erbjuden att halva tallriken skulle ersättas med denna härliga friterade potatis. Men om man söker sig runt finns det bra mat.

Så här ser slottet ut från Princes Street.

Vill man shoppa så föreslår jag att man tar sikte på Princes Street, som ligger norr om det vackra grönområde som finns mitt i stan. Söder om grönområdet ligger bland annat The Royal Mile som leder upp till Edinburgh Castle. Tänk bara på att detta är en riktig turistfälla, ibland kan det vara värt att inte stå i kö halva semestern för att få se det alla andra vill se.


Var detta intressant? Det finns flera inlägg i bloggen om platser eller hela städer att besöka, allt för att ge dig tips. Se etiketten "+ Plats: Stad".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...