*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

lördag 30 april 2011

Fjällräven Kajka 65L

Nu när jag bokat min vandring längst Kungsleden så är det dags att börja införskaffa den utrustning som saknas. Det är två saker som är tydliga, det är damasker och en ny ryggsäck. I går började jag med att köpa en Fjällräven av modell Kajka. 

Att köpa en ryggsäck är något som ska ta tid, det handlar om att prova sig fram och prata med de som arbetar i butikerna.

Började med att besöka Alewalds där jag prövade fyra olika säckar av tre olika märken; Fjällräven, Bergans of Norway och Haglöfs. Med hjälp av personal så valdes Haglöfs bort då den inte satt så bra vid axlarna. Och efter en timme valde jag bort den lättare (Rask, 60L) av de två Bergans of Norway, då den inte var lika stabil som de andra.


Kvar är Fjällrävens modell Kajka 65L och Bergans of Norway modell Rondane 65L.

Om man bor på en ort där det finns flera butiker så ska man självklart besöka flera av dem. Så den dagen gick jag hem. För att sedan komma tillbaka senare i veckan. Jag påbörjade min "långa runda" - dvs att jag besöker Naturkompaniets fyra centrala butiker samt Alewalds. I en av de första butikerna hamnade jag i en lång diskussion om vandring i Skottland, samt att biträdet berättade sina intryck om Kajka som modell. Pratade också med en annan expedit i en av de andra butikerna, där jag också lastade en Kajka som jag provade. Men jag handlade inget i någon av butikerna tillhörande Naturkompaniet, utan gick vidare till Alewalds där var första dagen. Anledningen var att jag hade rabatt hos dem, samt att jag får en liten återbäring på det jag köper där under året. Där plockade de fram en helt ny Kajka M 65L (svart).

Nu kostar denna ryggsäck c:a 3.300 kr och det är mycket pengar. Men på Vildmarksmässan fick jag en rabattkupong på 20% då jag köpte ett par långkalsonger. Så då var priset nere i omkring 2.600kr. Som ni vet så har jag också sålt saker på Tradera, och inkluderar jag det så är plötsligt priset nere under två tusen. Får också tacka mamma som gav en liten påskslant till köp av ryggsäck. Så det blev inte så mycket pengar trots allt.

Konkurrenten kostade ungefär 1.000kr mindre och var 1kg lättare, men jag tror att Kajka vinner i längden. Priset var inte avgörande, men vikten oroade mig lite. Bärsystemet kändes dock väldigt bra, och alla jag pratat med säger att man i längden tjänar på den stabilitet som det extra kilot ger.

9 kommentarer:

  1. Jag bloggade om att jag funderade på en Bergans Rondane 75L, men det blev till slut en Lundhags V8 75L. Anledningen till detta var att jag kikat på Lundhags, men det var lite för mycket pengar... 2800:-. Bergans är lite billigare. Men så sålde Intersport på Marieberg i Örebro ut alla sina Lundhagsprylar för halva priset... Då slog jag till :)

    SvaraRadera
  2. Toppenryggsäck! Fjällräven Kajka har ett väldigt bra bärsystem och genomtänkta detaljer. Den lite högre vikten spelar ingen roll eftersom bärsystemet är så bra. Hoppas den fungerar bra för dig! Min har varit med både på Fjällräven Classic i Hemavan och en rejäl tur i Sarek.

    /Lars

    SvaraRadera
  3. Hej Lars,
    tack för din kommentar - det är ni som kommenterar som ger bloggen det lilla extra som den behöver.

    Tror att en 65L väger 2,9kg. När jag var ute på en två-dagars vandring längst Sörmlandsleden nyligen vägde packningen 15kg. Varav ca 3kg var vatten.

    Så själva ryggsäcken utgjorde alltså 19% av den totala vikten. Skulle jag ha en lättvikts rygga på låt oss säga 900g, då skulle totalvikten blivit 13kg. Då skulle ryggsäcken bara utgjort 7% av den totala vikten.

    Är det någon som har några tankar på detta?

    SvaraRadera
  4. Ja, min kommentar är att ryggsäcken är så oerhört välbyggd så dess egenvikt kompenseras flera gånger om. Packade min Kajka senast med 30 kg och det kändes som om den vägde 15 kg när jag bar den. Det hade en lättviktsrygga aldrig fixat.

    // Lelle

    SvaraRadera
  5. Tjena Lelle,
    tack för din kommentar. Den var värdefull. Du bekräftar således att bärsystemet är så bra - att den i jämförelse med andra ryggsäckars lägre vikt ändå håller måttet.

    Att bära 30kg känns rätt mycket - du måste ha varit på ett betydande äventyr. Själv försöker jag undvika att bära mer än ca 15kg. Detta för att jag vill ha en behaglig upplevelse också, inte bränna energin och humöret på bärande.

    SvaraRadera
  6. Angående vikten på "Kajka 65" - den är faktiskt hela 3,2kg (inte 2,9 som jag skrev ovan) enligt Fjällrävens hemsida. Och det är 300g till att bära varje steg man tar.

    Så om man packar den och får en total vikt av 15kg, då utgör själva ryggsäcken hela 21% av den totala vikten.

    Och det finns lättviktsryggsäckar som väger omkring 0,9kg. Min packning på 15kg skulle då bli ca 13kg i stället för 15kg.

    När det gäller att vandra så lätt som möjligt så går mina funderingar inte till att göra de lättaste sakerna ännu lättare, det handlar om att titta på det tyngsta.

    Så har ni läsare några förslag på en ryggsäck på 65 liter, som väger maximalt 1,6kg? På så sätt skulle jag halvera vikten av själva ryggsäcken.

    SvaraRadera
  7. Enligt de papper som vi fick med i samband med att min fru köpte sin Kajka 65W står det att den väger 2,9 kg utan regnskydd.

    Tror att det är så att den gamla varianten av Kajkan, dvs den med aluminium istället för björk, vägde 2,9 kg, medan den nya nu istället väger 3,2 kg.

    Har själv en Lundhags V8 75+10 som jag är mycket nöjd med och min fru är nöjd med sin Kajka.

    /Peter

    SvaraRadera
  8. Köpte idag en Kajka 65, 2012års modell. Där angavs vikten till 2,9 kg som flera av er skrivit så ska 2013 modellen väga 3,2 kg. Det kan väl knappast vara dom två träbitarna som väger 3 hg mer än alu? Någon som har en förklaring?

    SvaraRadera
  9. Det kanske är så att träbitarna + lite andra ändringar av konstruktionen ger de tre extra hg. Annars är det ju 1,5 hg extra per träbit och det låter kanske lite väl mycket?

    /Peter

    SvaraRadera

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...