*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

lördag 28 maj 2011

Primus - konsten att grilla

I veckan så var jag inbjuden till Primus grillkväll med mästerkocken Jonas Borssén. Ett tillfälle att få lyssna på hur man ska tillaga mat på grillen och inte minst själva pröva tillaga mat. 

Försommarsolen värmde gräsmattan framför Kräftrikets värdshus och Brunnsvikens vatten glittrade i solen.  På en höjd ovanför oss ligger Stockholms universitets röda tegelbyggnader som inhyser Matematiska institutionen, där jag själv för övrigt studerade för många år sedan.

Vidar BBQ (Primus)
Det var en underbar kväll och ett tjugotal personer som alla på något sätt arbetade med eller är intresserade av friluftsliv var inbjudna för att få se grillkocken Jonas Borssén, samt få ta del av hur Primus grill Vidar BBQ fungerade.


Det här brödet blev gott.
Min egen erfarenhet av grillar och grillning är rätt begränsad, så det var mycket givande att få lyssna på de tips vi fick. Antecknade om såväl grunder som finesser för marinader och kryddblandningar, samt hur man bäst hanterar kött. Och när vi delades in i fem grupper och började laga våra olika rätter så tog det inte lång tid att komma igång. Med lite övning skulle jag snart vänja mig med en gasdriven teflongrill.


Vidar BBQ är dock inget som passar in i mitt friluftsliv, jag vandrar och skulle aldrig bära med mig en så stor grill i packningen. Men däremot så presenterade Primus en kommande produkt som skulle kunna hamna i min ryggsäck. Men den berättar jag inget om, utan låter er få spana på Primus hemsida för nyheten. En pressreales kommer senare i sommar, så vi ombads att inte släppa bilder innan dess.

När jag tittar in på Primus hemsida, så hittar jag dock flera produkter som känns intressanta för framtiden. Jag har inga produkter eller kärl alls för att tillaga varm mat på mina vandringar. Hitintills har det varit öppen eld, medtagen kall mat eller min väns utrustning som använts.

Det skulle vara roligt att kunna prova något av Primus små gaskök, någon form av mikrobrännare med ett mindre kärl skulle nog passa. För att kunna koka tevatten, tillaga gröt eller soppa. Kanske dyker den möjligheten upp i framtiden. För visst vill man prova produkterna innan man köper dem? När jag köpte min senaste ryggsäck provade jag den i tre olika butiker vid fyra olika tillfällen, innan jag slog till.

Att som bloggare bli inbjuden till ett event av den här typen är mycket givande. Hoppas att kunna få den möjligheten igen, för det finns så mycket att lära och ta del av.


För att avsluta vill jag tydligt klargöra att förutom föredraget av Jonas Borssén, en välkomstsmörgås, maten vi själva tillagade samt dryck av olika slag så fick jag inga saker eller rabatter av företaget i fråga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...