*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

onsdag 13 juli 2011

Caledonian Challenge

När jag själv var och vandrade i Skottland 2010 så möttes jag en dag av två löpare med nummerlappar, en man och en kvinna. "En tävling" tänkte jag och gick vidare. Under hela den dagen möttes jag sedan tävlande som sprang och gick i backarna. 

När jag kom fram till min egen slutetapp för dagen så frågade jag en funktionär om hur allt låg till och hon sa att de sista fyra snart skulle komma in till kontrollen. De låg således ungefär åtta timmar plus en hel dags vandring  bakom täten.

Vad jag hade upplevt var Caledonian Challenge, ett evenemang som sköts av Scottish Community Foundation - en skotskt organisation för välgörenhet. Sedan 1996 har 13.000 personer deltagit i utmaningarna och samtidigt dragit in 13 miljoner pund, som används för att ge stöd små och avlägsna samhällen på den skotska landsbygden.



Caledonian Challenge
Tävlingn startar i Gairlochy och man börjar att gå på en del av Great Glens Way Route, för att när man når Fort William börjar West Highland Way Route och det är den man tar sig fram på resten av tävlingen (karta). Det ultimata målet med denna tävling är att rent sportslit att klara av 54 miles (dvs 86,9km) på 24 timmar, vilket innebär en hastighet på 3,6 kilometer per timme oavbrutet i ett dygn. Och för att jämföra, det är ungefär den medelhastighet vi har under en dag då jag och Markus vandrar - när vi räknar in våra pauser.  Men att göra detta under 24 timmar, och även i mörker längst vandringsleden det är något helt annat.

Det är för att uppnå "guld". Man kan ju även ta sig 41 miles för "silver" eller 33 miles för "brons", dvs 66km och 53km - vilket för det senare skulle innebära en hastighet på 2.2 kilometer i timmen. Vilket inte låter helt omöjligt faktiskt. Skulle vara spännande att prova.

Klicka på bilden för att förstora den. 

West Highland Way där Caledonian Challenge går, egen bild 2010. 
När jag gick där och såg alla människor som deltog så blev jag väldigt lockad, funderade på att återvända till Skottland i år och kanske delta eller i alla fall gå Great Glen Way. Nu valde jag ju Dolomiterna och Kungsleden som äventyr - men vem vet vad som händer 2012.

Caledonian 100
Och för de som vill ha en annan utmaning, så har de nu organiserat en ny utmaning Caledonian100. En utmaning där man ska springa och gå 100km (eller 50km för de som inte är så tuffa) på 36 timmar. Och det gör man som ett team så klart,

Även denna utmaning verkar helt galet häftig.


Men nu börjar vi prata om väldigt långa avstånd, på mycket kort tid. Detta är långt utanför min kapacitet. Däremot så gillar jag att surfa runt på dessa två hemsidor, tycker att du också ska göra det. Och om du har ork, tid och pengar - anmäl dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...