*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

söndag 3 juli 2011

Dolomiterna - dag 4

Dag fyra var en "vilodag" och vi hade möjlighet att göra vad vi ville, det vill säga det fanns ingen planerad vandring med guiderna. Själv hade jag inte hunnit tänka igenom detta alls så kvällen innan hade jag skrivit upp mig på att åka med på en utflykt till Gardasjön. 

Nu är det så här; ibland har Prima Travel en egen buss och gör utflykten men ibland så är det ett lokalt bolag som håller i utflykten. Och denna gång var det med ett lokalt bolag och guiden Carla. Visst var hon trevlig, men allt upprepande och hon nämnde själv att jobbet som guide var "hennes hobby". Ibland så pratade hon på en massa om helt meningslösa saker; gjorde ett dåligt jobb helt enkelt.

Resan till Gardasjön tog rätt lång tid, två och en halv timme har jag för mig. Vi kom fram till Malcesine där vi fick lite mer än en timme på oss. Hettan var riktigt kraftig så här mitt på dagen. Byn i sig var rätt tråkig. Visst var de smala gränderna mysiga, men allt kändes stressat. Jag besökte en kyrka i byn, men struntade i att gå upp i det lilla fortet. En glass slank ner, men allt kändes stressigt.

Hamnen i Malcesine
Sedan tog vi en bullrig båt över sjön till Limone, en håla som inte hade något existensberättigande om det inte varit en turistfälla. En lunch kostade nästan 150kr. Vi hade inga kartor, det var varmt utan helvete och under 90 minuter sprang man runt i hettan i jakt på något som inte fanns där - en bra semester.

William, meloner och skinka samt iste.  

Sedan tog vi åter båten, nu till Riva Del Garda. Här skulle flera av oss gärna ha tagit ett dopp, men guiden sa att vi bara hade 45 minuter på oss och stranden låg en bit bort. Så besviken började jag planlöst gå in i stan, och till min stora glädje var den spännande. Detta var inte en turistfälla, tempot var lägre och butikerna sålde intressanta saker på riktigt. Om jag fått välja så hade jag hellre endast åkt till Riva Del Garda, stannat där i tre timmar och sedan åkt hem.  

William låter sig fotograferas intill en gammal port. 
Utflykten kostade 32 Euro, därtill tog de 10 Euro för båttransporterna. Glassen i Malcesine kostade 2 Euro och lunchen i Limone kostade 15,3 Euro. Avrundat betyder det att hela dagsturen kostade nästan 600 SEK, tog 12 timmar och för mig gav det inget alls!! Min personliga åsikt är att denna utflykt var på gränsen till totalt bortkastad!!

Jag hade mycket hellre stannat kvar i Val gardena, tagit bussen till någon av byarna och ätit en härlig pizza ihop med ett glas öl. Och så skulle jag kunnat köpa en ny liten dagsryggsäck - för priserna var riktigt bra i S:t Christinas butiker. Om nu Prima Travel gör en resa till Gardasjön med en egen buss, då kanske detta kan vara något - annars är min absoluta rekommendation att hoppa över detta!!

Direktlänkar till de andra dagarna:
[Dag 1], [Dag 2], [Dag 3], [Dag 4], [Dag 5], [Dag 6]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...