*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

tisdag 16 augusti 2011

Kungsleden - dag 4

I dag var det en kortare vandring, men på fjällhedarna hade vår guide planerat in två extra moment. Användande av karta och kompass samt att vi sökte efter renhorn. Två moment som jag själv uppskattade mycket. 

Etapp: Teusajaure till Kaitumjaure

Vi hade verkligen vädret på vår sida. Förvisso fick vi reda på att det inte var lika varmt som veckan innan, men det är också en härlig känsla att få känna den friska och lite kyliga vinden. Min dag inleddes med en promenad runt stugan och att ta denna lilla film över vattendraget där vi hämtade vårt vatten.


Även denna dag var det uppåt i början. Vi skulle upp ur dalen och upp på en platå. Där valde vi att lämna Kungsleden och gå ute i terrängen, där vi övade på att använda kompass.

Gruppen börjar att ta dig upp för branten. 

Här söker vi renhorn, själv hittar jag två stycken. 
Man klarar sig utan kunskaper om karta och kompass, under normala omständigheter. Men det är en kunskap som absolut ska införskaffas, för som med mycket kunskap om nödsituationer så hoppas vi att man aldrig ska behöva använda den. Min rekommendation är att i alla fall lära sig grunderna.

Senare under dagen stannade vi vid ett liten vattenfall, inte så högt men känslan var trots det härlig. Åter igen så var det dags att plocka fram kåsan och dricka härligt kallt vatten.

Nu hängde renhornen på våra ryggsäckar, så här dag 4 på vandringen hade vi kommit in i den rätta känslan. Vi levde äventyret och alla njöt av det. Jakten på renhorn och att gå lite för sig själv var något vi uppskattade.

Naturen ger oss så mycket energi, inte minst rinnande vatten. Så jag är tvungen att lägga in ännu en film. Det här skapar en så stark harmoni.




Väl framme i Kaitumjaure så kände vi oss mycket nöjda, om än lite sugna på mer energi. Denna stuga har en liten butik, så jag gick dit för att köpa en extra chokladkaka och några kakor till kaffet. Under eftermiddagen var vi två stycken som fick instruktioner i hur man klyver ved med yxa. Det var länge sedan jag hade gjort det, så det var mycket givande. Tackar vår guide-praktikant för det.

Husvärdens stuga, som också hade en liten butik. 

Det här är livskvalitet. 
Maten denna kväll bestod av köttfärs och bönor med ris, samt en lättöl eller dricka. Efterrätten blev fruktkräm, päron på burk med riven choklad samt bär vi själva plockat. Utifrån omständigheterna var detta en toppen efterrätt.

Avslutar med ett tips. Under de första dagarna har jag insett att det gäller att ha sin kåsa mycket nära till hands. Jag bar min i en ficka på ryggsäckens sida, vilket ibland var krångligt. Man vill kvickt kunna ta fram kåsan och bara svepa i sig vatten från ett vattendrag man passerar. Så tänk igenom och prova dig fram; vilken sorts kåsa vill du ha och hur den ska bäras?


Direktlänkar till de andra dagarna:
[Dag 1], [Dag 2], [Dag 3], [Dag 4], [Dag 5], [Dag 6], [Dag 7]. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...