*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

söndag 14 augusti 2011

Olycka på Kebnekaise

Söndag eftermiddag, hemkommen efter en veckas äventyr på Kungsleden. Då läser jag på DN att det skett en allvarlig fallolycka på Kebnekaise söndag morgon 

Olyckan på Kebnekaise skedde söndag morgon, alltså bara två dygn efter att jag själv skulle ha klättrat (upp och ner) längst den vertikala väggen ovanför Björlings glaciär. För i fredags var jag bland de ca 15 som var den första gruppen uppför berget med två bergsguider.

Dåligt väder gjorde dock att bergsguiderna ställde in allt efter att vi nått den första nivån, dvs ca 30 minuters vandring uppför berget. På natten hade det snöat på hög höjd och vi kunde se hur grytan som utgör toppen på Tuolpagorni var täckt av nysnö.

De från STF:s grupp som försökte bestiga Keb på fredagen. 
Läs mer om olyckan på direktlänkarna DN och Aftonbladet. Jag kommer snart skriva om mina egna äventyr längst Kungsleden.

6 kommentarer:

  1. Jag undrar vilken tid på året som är mest lämpad för att ta sig upp för Keb. Jag har också varit där i augusti, och även då var det dåligt väder.

    SvaraRadera
  2. Tror inte att det finns en "bästa tid" - vädret på platser som denna ändras kvickt. Dagen efter vårt försök sken solen och det blev den bästa dagen på hela vandringen.

    Funderade på om man kunde gå den västra vägen. Bära med sig tält och sova över efter 1/3 av sträckan (vår guide föreslog det) - då kan man gå upp tidigt och göra ett bra försök.

    SvaraRadera
  3. Synd att ni inte kom upp på Keb, det verkar vara "tur" som gäller om man ska ha en bra topptur. Hoppas du skriver mer om vandringen (och visar bilder) från Kungsleden
    /P-O (Stugvärden i Vakkotavare)

    SvaraRadera
  4. Hej Vi träffades i Kaitum, hittade min kamera på tillbakavägen ett mirakel....

    Min blogg har adress
    www.peter-elofsson.blogspot.com
    och
    www.cyklingarlivet.blogspot.com

    Där hittar du bla lite fina bilder

    Ha det gott. Peter

    SvaraRadera
  5. Hej P-O,

    Jag har flera halvfärdiga inlägg skrivna om mitt äventyr, men stress på jobbet och in flytt till ny lägenhet har gjort att jag inte hunnit bli klar.

    Kommer också att lägga upp ett bildspel, med de bästa bilderna. Vill att det ska bli så bra som möjligt, så det får vänta lite.

    SvaraRadera
  6. Peter,

    Vad skoj att du hittade kameran. Jag har redan varit inne och tittat på din blogg, men arbete mm har fått mig att lägga läsandet på is. Kommer att gå in och läsa fram över.

    SvaraRadera

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...