*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

lördag 28 april 2012

El Camino de Santiago, dag 6

Vi vaknar upp på det lilla hotellet, gick ner till restaurangen och hade en enkel frukost. Luften var klar och frisk när vi begav oss genom Estellas gator för att hitta tillbaka till leden. Vi gick förbi vanliga människor som gjorde sina vardagliga sysslor. En äldre man i illa sittande byxor, någon som sopade trottoaren och en kvinna på väg till jobbet.

Sträcka #6:
Estella till Los Arcos, ca 22km.

Detta är dag sex, näst sista vandringsdagen och vi har nu insett att det som i början kändes som en evighet inte är så långt borta. Tanken på att slippa gå mer än 20km varje dag känns lockande, men det finns också en tomhet som börjar växa fram. El Camino har fått fäste i våra hjärtan.

Vi börjar att gå ut genom stadens förorter, beskådande blandningen av vackra detaljer på byggnaderna och tvätt som hängs utanför fönstren. Spanska städer är som en sangria - en blandning av lite av varje. På ställen under vår färd har vi sett ren fattigdom och förfall på ett sätt jag aldrig sett hemma i Sverige.

Att passera en spegel i stan kunde jag inte göra utan att ta ett fotografi på oss, det blev lite komiskt. Men det fanns annat som man kunde hålla sig i skratt för, tröttheten i benen. Under de dagar som gått har vi ibland tagit en värktablett innan det är dags att sova, för att inte smärtan i musklerna ska hålla en vaken. I byn Zubiri köpte vi också Voltaren på tub, något som kom till användning denna dag. Vi satte oss ner och beströk ett ömt och svullet område på fötterna. Nu ska ni inte tro att vi gick på medicin under vandringen, men en värktablett en kväll vid behov ger bra resultat.

Denna dag hade vi två viktiga saker att hålla reda på. Först att hitta vinfontänen, dvs den plats där pilgrimer gratis kan få dricka vin. Det må stå att man ska dricka vinet på plats, och om man vill ta det med sig så ska man köpa vin. Men när vi vandrat i 3-4km och kommer till vinfabriken så fyller vissa sina stora petflaskor till bredden.  Mellan 08:00 och 20:00 så är webkameran igång.

Den andra saken var att välja rätt där El Camino går till höger och en annan led går till vänster - de må mötas igen senare men går man fel stig så blir det en betydligt kraftigare stigning. Jämför gärna vägarna i grafen som presenteras ovan.

Dagens vandring bestod mycket av öppen mark; vinodlingar och olivträd var frekvent förekommande. Men så här tidigt på året fanns det så klart inga frukter. Går man senare på året när det ska skördas så skulle jag passa på att fråga om man fick provsmaka. I byn Azqueta ligger Fuente de los Moros, dvs Morernas brunn - som är en vattenreservoar från 1200-talet. Den renoverades 1991, och det är den högra byggnaden på bilden ovan.

Väl framme i byn Villamayor de Monjardin så var det dags för lunch, så vi började söka efter den lokala baren - vilken var lätt att hitta. Bara titta efter skyltar till höger och gå upp på höjden. Solen var nu periodvis framme men det blåste en del så det var rätt kyligt. Trots det så valde vi att sitta utomhus med våra stora mackor och glas med iskall sangria. Men innan vi fortsatte gick vi in och tog varit glas varmt te. Och så klart få fåra pilgrimspass stämplade. Detta är en återkommande procedur; vitt bröd med ost och skinka - varmt te - stämpel. Kan tyckas vara väldigt enkelt, men i en by med 673 invånare kan man inte räkna med att hitta något stort utbud.
Hus i förfall. Är detta vad man kalla öppen planlösning?

Väl framme i Los Arcos ytterkant ser byn inte mycket ut för ögat, men snart känns det mer som lite stadsbebyggelse och kyrkan blir synlig. Med sina knappt 1500 invånare är dock även detta troligen en utflyttningsort. För hus står tomma och förfaller. Det lilla enkla hotellet vi bodde på erbjöd förvisso middag, men vi fick kuponger för att gå och äta på ett annat hotell några hundra meter bort. Vi bestämde oss att ta kupongerna, men först gick vi och köpte lite souvenirer. Glöm inte att stödja de små lokala butikerna!

Direktlänkar till de andra dagarna:
[Dag 1], [Dag 2], [Dag 3], [Dag 4], [Dag 5], [Dag 6], [Dag 7].

Dagens tips

Medicin nämndes i detta inlägg, och det är något som ni bör tänka på innan ni åker hemifrån. Först så enkla saker som att krämer och vätskor inte kan bäras i handbagaget på flyget, så dela upp det vid resan. Sedan under själva vandringen kan ni bära några saker i ryggsäcken och låta annat åka med bagaget (om ni nu väljer det upplägget).

Själv hade jag en grön vattentät kasse på 2L, där medicinen förvarades under själva vandringarna. Det gör det enkelt att hitta i ryggsäcken. Nu några tips på vad som man kan ta med, välj själv bland dessa förslag ...

• Nässpray, för att underlätta andning när man ska sova.
  • Öronproppar, för att få en tyst sömn.
  • Sax, för att klippa i tyg vid akuta skador.

• Dimetikon, en liten kapsel för uppblåst mage.
  • Samarin, bra pulver för orolig mage.
  • Dimor, tabletter mot diarré.

• Noskapin, tabletter mot rethosta.
  • Bafusin, tabletter för ont i halsen.

• Första förband med kompress, för öppna sår mm.
  • Elastisk binda, om ni stukar er.
  • Textiltejp, preventivt mot skavsår.
  • Compeed, behandling av skavsår.

• Pamol, värktabletter 500mg.
  • Ibumetrin, värktabletter 400mg.
  • Voltaren, gel mot värk.
Men nu måste jag varna; även om jag nämner en massa preparat är det väldigt viktigt att ni följer doseringarna. T.ex. så har Ibumetin och Voltaren samma aktiva substans, så man kan inte ta tabletter och sedan gnida in gelen där du har smärta - det blir att ta för hög dos.

Men den aktiva substansen i Ibumetrin är ibuprofen, medan den aktiva substansen i Pamol är paracetamol - så i akutfall vid kraftig smärta ute längst leden kan det tänkas gå att ta en tablett av varje sort (så länge du inte går över dosen för något enskilt preparat). Detta då preparatens substanser "inte krockar".

Det kan dock stå på förpackningarna att man inte ska blanda olika sorters smärtstillande utan läkares ordination. Men i en situation av kraftig smärta kan detta övervägas. Läs detta som tips från en icke medicinskt utbildad. Du har alltid ett eget ansvar, och fråga gärna personalen på apoteket om du vill ha en professionell åsikt.