*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

lördag 3 november 2012

Fotografiska museet

Fotografiska museet i Stockholm är bland det mest "gillade" jag sett på Facebook, alla tycks ha klickat på en tumme upp. Så när en vän för några veckor sedan föreslog att vi skulle gå dit en kväll, så sa jag inte emot. 

En liten promenad från Slussen i Stockholm och man befinner sig vid Fotografiska museet, en plats som jag inte besökt tidigare - trots att en vän haft en utställning där.

Men nu var det dags, att en helt vanlig kväll mitt i veckan efter jobbet insupa lite kultur. Och jag blev mäkta överraskad, det var massor av folk på plats. Men trots allt folk var det lugnt och folk pratade med låga röster, det gick att ta till sig konsten.


Och redan innan jag ens kom in så blev jag positivt överraskad, av öppettiderna. Museet har öppet Söndag till Onsdag 9:00 till 21:00 samt Torsdag till Lördag 9:00 till 23:00.  Så det finns mycket tid för ett besök efter jobbet på kvällen. Och är du turist så kan detta museum passa utmärkt som ett sista besök för dagen.

Inträdet för en vuxen är dock 110kr, vilket för vissa är en väldigt liten slant medan andra inte har råd. Speciellt om man är en familj på flera personer. Men har man råd så tycker jag att pengarna ger valuta, det är dock viktigt att man kan avsätta 2-3 timmar.

Vill man bli medlem i Fotografiska familjen så kostar det 495kr per år som billigast, då kan man gå in gratis så mycket man vill samt får rabatt i restaurangen, baren, butiken samt på seminarier mm. Är du förmögen, varför inte köpa det dyraste medlemskapet - 49.000kr per år.

Nu skulle jag kunna lägga upp en massa fotografier, men det vore fel tycker jag - det handlar om att uppleva på plats. Så gå dit och upplev. Ta dig sedan upp till baren på översta våningen, där delade jag och min vän på en sötsak och hade varsin kopp av exklusivt kaffe. Utsikten är fantastisk, man ser Stockholms vatten och Djurgården mm. Vi satt där lång stund och det hade blivit rejält mörkt när vi lämnade precis innan 21-tiden. Att bara komma in för en kopp kaffe blir dock dyrt, man måste betala inträde för att komma till restaurangen.

Har du intresset och pengarna, köp ett årskort för 2013 och se till att gå minst fem gånger. Då har du tjänat på kortet och fått ett år av spännande intryck. Jag rekommenderar Fotografiska Museet i Stockholm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...