*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

fredag 1 februari 2013

Utvärdering av Active Escape

Det var i december jag hittade hemsidan för det nya magasinet Active Escape. Och då jag själv gillar att röra på mig och resa så kontaktade jag dem och bad om att få utvärdera deras magasin. I dag har jag läst de två första numren av tidningen. 

Active Escape - travel outdoor magazine, är Sveriges resemagasin för aktiva människor. Så presenterar de sig på sin hemsida. Och själva magasinet ger också ett aktiv och häftigt intryck. Vid en första titt möts jag av klara färger, stora bilder där både landskap och rörelse ofta förekommer. Detta är en produkt som ska ge läsaren inspiration och en känsla av exklusivitet.

De olika magasinen i Escape-familjen. 
Under 2012 kom de två första numren ut - så detta är en helt ny produkt. Från och med 2013 kommer Active Escape att komma ut 4 gånger per år, dvs ett nummer per säsong. Escape 360º och Romantic Escape är är de andra tidningarna i "familjen". Om du prenumererar på Escape 360°, tidningen för dig som älskar att resa, ingår även de andra tidningarna. 

De fasta inläggen i tidningen är bland annat Första ordet från redaktören, Tävling, Agenda, 360 grader och Sista ordet där en känd personlighet svarar på frågor. Avsnittet 360 grader består av flera bilder där varje täcker ett helt uppslag - en massiv visuell inspiration tillsammans med en kortare text och markering på en världskarta.

Det finns en hel del produkter och presentation av platser i magasinet - vilket är helt naturligt.


Det handlar om att presentera möjligheter. Sedan finns det reklam med en tydlig avsändare, jag räknade mig till ett snitt på 25 annonser per tidning. Annonserna var oftast av karaktären aktivitetsresor, vitaminer och mat, kängor och skor samt teknisk utrustning som kameror.

Min åsikt är att reklam i tidningar inte är ett problem, om den är relevant och inte tar för stor plats. I Active Escape så känns de förutsättningarna som uppfyllda, så här efter att jag läst två av tidningarna.

I magasinet känns det dock ibland osäkert om delar av materialet är redaktionellt, reklam eller kombination av de två. De uttalar sig om flera produkter, aktiviteter och platser under begreppet "active testar" - men ibland känns det väldigt kortfattat. Som läsare får du inte alltid klart för dig om, under vilka förutsättningar och hur mycket t.ex. en löparjacka har testats. Kanske är jag för konservativ? Läsarena vill kanske bara ha några korta meningar, en bild, en hemsida samt priset?

Men det finns även ett antal reportage och redaktionell text i magasinen. I de två tidningarna jag läst så ingick bland annat dykning, löpning, cyklande på landsväg och velodrom samt olika sorters surfande. I en av tidningarna fanns ett 12 sidor långt reportage med mycket bilder om att cykla på landsväg. Och trots att det inte riktigt är min grej så gillade jag verkligen detta!! För har man passion för något så är reportage som detta något mycket inspirerande. I den andra tidningen fanns ett motsvarande reportage på 10 sidor om Alpernas höga väggar - dvs att klättra upp och åka ner.

Det framgår rätt tydligt i tidningarna - det ligger i tiden att bege sig ut på aktiva resor. Och när tidningen listar de bästa färdigpaketerade träningsresorna så ser jag det som spännande läsning. Vem skulle inte vilja Segla över Atlanten, vandra eller bege sig till surfcamp i Marocko samt utöva yoga i Goa? Korta inspirerande texter, pris och en hemsida. Det här är precis den inspiration som behövs för att kicka igång det aktiva livet för oss som är lite mer Svensson och lite mindre Pompte eller Fuglesang.

Nu är dock frågan - hur bra är magasinet?

- Är magasinet lätt att ta till sig?
- Uppfyller magasinet mina behov?
- Känns magasinet tillförlitligt?
- Vad är jag mest imponerad av?
- Är magasinet värd sitt pris?


  • Hur tar jag till mig budskapet? 
Budskapet från tidningen (enligt min analys) är att inspirera läsaren till att känna sig aktiv, häftig och exklusiv - det är inte direkt charterresor med två veckor på Kreta som omnämns. Här är det ett budskap att du kan själv, livet ska levas och inte beskådas på avstånd.

Och visst inspirerar det, jag är en del av målgruppen - även om jag är långt från så äventyrlig som krävs för de häftigaste aktiviteterna som omnämns. Kanske är huvudtidningen Escape 360º något för dem som inte går all in på sin semester?!

  • Är jag nöjd efter läsningen? 
Som jag sagt tidigare - jag är inte en person som är aktiv inom vintersporter. Så de inslagen intresserar mig inte så mycket. Men det finns rätt mycket olika artiklar, notiser samt reklam mm i de två första numren av magasinet.

Nu har jag inte läst precis allt, jag har gjort som jag brukat göra - jag bläddrar fram och tillbaka och läser de texter som är spännande. Ibland läser jag om en text, för att kunna utveckla mina tankar och åsikter. Inte ens i en utvärdering läser jag pärm till pärm - för det vore konstlat.

  • Tror jag på det som står? 
Magasinet känns trovärdigt. Ibland önskar jag dock att det lades ner lite mer energi på att förklara bakgrunden till en åsikt eller varför en text är som den är.

  • Vad imponerar på mig? 
Det visuella. En stor del av hjärnan processar intryck från ögonen, så det är mycket stimuli när det är bra bilder. Och magasinet använder bra fotografer och/eller bildbyråer. Det är som ett dataspel - snabb bekräftelse och inspiration. Ett barn av sin tid helt enkelt. Det kan kännas ytligt att säga "det visuella", men det var min första reaktion.

  • Är det värt mina pengar? 
Enligt hemsidan så kan man prenumerera på "familjen", då får man totalt 12 tidningar (där Escape 360º utgör grunden) till priset 359kr. Det blir ett riktigt bra snittpris. Vad priset per styck i butik blir för 2013 vet jag inte säkert, men det tycks bli billigare än många andra magasin.


Så gillar jag Active Escape? Ja absolut - men jag är inte (längre) en person som prenumererar på tidningar under långa perioder. Kan dock absolut tänka mig att köpa något lösnummer, speciellt när man ska åka tåg, båt eller flyg och har tid att verkligen sitta och läsa olika artiklar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...