*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

söndag 18 augusti 2013

Ny ryggsäck från Fjällräven

Efter att ha vandrat i två dagar mellan Bålsta och Enköping så stod det klart - jag har inte en ryggsäck som uppfyller mina behov för en två dagars lätt vandring med övernattning utomhus. Det är därför med stort tack till Fjällräven som jag nu ser fram emot att utvärdera deras ryggsäck av modellen Frilufts 55. 

I sommar gick jag Bålsta och Enköping, det är ca 48km. I bloggen kan du läsa om dag 1 - Bålsta till Grillby. Samt dag 2 - Grillby till Enköping, och i det senare inlägget kan du också läsa bakgrunden till varför jag så gärna vill utvärdera Fjällrävens ryggsäck Frilufts 55.

Frilufts 55 (min balkong)
Efter det man har på fötterna så vill jag säga att ryggsäcken antagligen kommer på andra plats över vad som är viktigt när det gäller utrustning. Och rätt utrustning är viktig för såväl för dig som är nybörjare som för mer vana friluftsmänniskor.

På vandringen användes en ryggsäck på 32 liter, men för mitt behov var det inte tillräckligt. Jag tvingades lämna viktig utrustning hemma. Resultatet blev rejäla blåsor på fötterna andra dagen, samt en natt med irriterande mygg och dålig sömn.

Jag saknade en lätt ryggsäck med bra utrymme, men har nu kanske funnit det jag söker - Fjällrävens Frilufts 55.


Min fantastiska Kajka 65 från Fjällräven är helt enkelt för stor och tung för en så kort vandring som ca 50km i lätt terräng. Den passar bättre på vandringar när man behöver bära tyngre last.

Video från Fjällräven. 

Så jag har nu fått möjligheten av Fjällräven att pröva deras modell Frilufts 55 - en ryggsäck som jag tror kunna passa mina behov vid lätt vandring mycket bättre än de ryggsäckar jag har i dag. Och ni kommer att kunna läsa om utvärderingen senare i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...