*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

måndag 21 oktober 2013

Långhelg i Paris, dag 3

Paris med sina kaféer och alla monument är fantastiskt, men de har också något annat att besöka - Disneyland Paris. Och det var precis var vi tillbringade vår tredje dag. 

Att besöka Disneyland Paris tar en hel dag, och om det är högsäsong så måste man kanske besöka det två dagar för att hinna med allt man vill. I September en lite mulen dag, var köerna inte så långa.

Men det gäller att planera om man köpt ett Paris City Passport, det går inte använda de dagar ni besöker Disneyland.

Att åka ut till Disneyland (Röd linje nedan) är att besöka Zon 5, Paris City Passport ger dig bara tillgång till Zon 1-3. Så mitt tips är: köp ett city-pass under två eller tre dagar, och besöka allt i centrala Paris.


För att sedan köpa ett tvådagars-kort i kollektivtrafiken, för Zon 1-6. Då kan ni besöka Disneyland två dagar i rad, utan att betala för inträde till museum som ni inte använder. Om ni inte vill besöka Disney två dagar, så använd andra dagen för att göra besök utanför centrala Paris eller helt enkelt ta tåget ut till flygplatsen Charled de Gualle. Vill ni ha fler tips om tågtrafiken - se hemsidan Paris-by-train.


Nöjesfältet består av två parker; Walt Disney Studios och Disneyland Park. Och eftersom den första parken stängde tidigare och det avslutande fyrverkeriet var runt slottet i Disneyland Park så var det lätt att bestämma i vilken ordning vi skulle lägga upp besöket.

Walt Disney Studios
Det gäller att ha en övergripande plan, sedan är det bara att gå all-in och njuta av alla upplevelser. Tveka inte att vara barnslig, det handlar om att ha skoj.

Fleese-tröja, halsduk, ryggsäck och mitt Euroshirm trekking-paraply.
Varje dag har de en eller flera parader i parkerna, mitt tips är att när ni kommer gå till informationen och se efter vilka unika händelser som kommer att ske - så att ni inte missar något. Nu är kanske paraderna något som mer uppskattas av de yngre besökarna.


Vår första riktigt häftiga upplevelse var Tower of Terror, som är en hiss som tar dig till nya upplevelser. Om du vill kika på upplevelsen så titta se videon nedan, men tänk på att det förstör överraskningen. Det är inte jag som har gjort filmen.

Jag är lite mesig när det gäller åkattraktioner som snurrar för mycket, och fritt-fall är inte riktigt min grej. Tycker t.ex. att Insane på Gröna Lund är lite magstark, men Tower of Terror var i min smak och riktigt skoj. Skulle gärna åka den två gånger, om inte kön var så lång. 
Den är inte så läskig som det först verkar - åk den!
Vi gick sedan till nästa attraktion - Rock´n Roller Coaster. Och denna berg-och-dalbana var helt inbyggd i ett hus. Så vi som åkte hade ingen aning om vad som skulle hända, det var helt mörkt! Plötsligt kunde vagnen svänga till höger. Allt till musik från Aerosmith.  
Pinsamma bilder? Det kan de bli gott om, åk igen och släpp loss mer!! 
Till min glädje så fanns det inte några extrema "dropp" i bergbanan, för det ogillar jag. Men den var riktigt häftig med rollar och annat. Ovan ser ni oss - vi är det bakre paret i bilden. Jag ser rätt fokuserad ut, men uppskattade det verkligen. Nu vet jag hur den fungerar, och skulle jag åka igen så skulle kortet nog bli bättre. 
Kollage av Walt Disney Studios parken. 
En sak ni absolut inte får missa är de filmvisningar som finns på området. Vi såg två kortare filmer där man bland annat fick se utvecklingen bakom karaktärer i filmer. Och i den stora filmsalen såg vi en lång film där en skådespelare på scenen agerade mot vad som hände på filmduken - klart underhållande. I Armageddon-huset får man uppleva skakningar, rökmaskiner och att gå mellan olika rum. 

Disneyland Park
Nu begav vi oss in i den stora nöjesparken, och efter ett tag passerar man en tågstation. Det finns ett tåg som går runt hela parken. Min tanke var att börja med att åka tåget för att få en överblick, men detta blev helt fel. Tåget stannade väldigt ofta och det var inget skoj att titta på det parken från tåget. Jag har ett tips - åk inte tåget. Det är bortkastad tid. 
Det var en mulen dag, och under en period så kom det regn. Vi hade som tur våra paraplyer. De införskaffades för att hjälpa oss vid vandring. Men efter att ha rest på city-resor så måste jag säga att de duger riktigt bra på sådana äventyr också.  
Det fanns mycket att uppleva - en dag är ont om tid. 
Det finns en hel del platser att besöka och utforska, samt attraktioner att åka. Att åka båt genom It's a small world var skoj, det var intensivt att se alla dockorna även för en vuxen. Kön till Pirates of the Caribbean var inte så lång utanför ingången, men det är en lång väg inomhus innan man kommer fram till båtarna som tar en på färden. Det finns en liten risk att få vatten på sig, men det är ingen fara. 


En favorit är Buzz Lightyear Laser Blast - där man åker i vagnar som man själv kan rotera 360 grader. Sedan gäller det att skjuta på monster som finns runt oss. Barnsligt? Absolut! Roligt? Otroligt skoj!  
Space Mountain - ska jag skjutas ut i rymden i den kanonen?
Nu var jag rätt trött, men det fanns en attraktion kvar som jag tvingades att pröva - Space Mountain. I denna berg-och-dalbana skjuts man upp i en kanon i ett mörkt rum. Åter igen så går hela färden i ett mörkt rum, där ljuseffekter gör att man sveper mellan planeter och stjärnor. 
Kanske skulle man ha bott i det rosa hotellet i parken? 
När det snurrar i knoppen efter allt åkande, då kan man alltid titta på rosa hus, låta sig fotograferas i festliga miljöer eller varför inte shoppa loss i alla butikerna. De är inte direkt billiga, men vi köpte en Musse i julkläder. 
Som vanligt har jag några tips. Var där tidigt, se till att inte ha för mycket saker med er, ät och drick ordentligt samt ha kontroll på när de sista tåget går hem. Tänk på att det kan vara mycket folk på tåget hem på kvällen. Men det är inte värt att gå hem innan fyrverkeriet på kvällen. 
Vi hade tur att vara på Disneyland Paris under deras 40-års jubileum, så showen var alldeles extra fantastisk med laser, eld, vatten och musik. 
Kvällen avslutades med ett fantastiskt fyrverkeri.
Har du egen erfarenhet av Disneyland Paris? Skriv en kommentar. :-)

Direktlänkar:
[Dag1], [Dag2], [Dag3] & [Dag4]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...