*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

onsdag 23 juli 2014

Yoghurt med Guanabana, Colombia i mina tankar

Nu finns en ny smak i hyllan med yoghurt; banan och guanabana. Och det blir som en smak av Colombia, vilket får mig att längta tillbaka samt inspirerar att studera mer spanska. 

När jag skrev Colombia - mat, frukt & dryck så var jag inte så imponerad av smaken från guanabana. Det berodde nog på att jag upplevde så många intryck från min resa att jag helt enkelt inte kom ihåg vad jag smakat.

Nu när Valio har en yoghurt med smak av banan och guanabana så var det naturligt att köpa.


Både jag och flickvännen tycker att den smakar väldigt gott i början. Men ju mer vi äter den så inser vi att smaken av guanabana kanske inte är så framträdande. Det smakar rätt mycket banan och vanilj. Kanske beror den eventuella bristen på smak på att yoghurten bara har arom, och ingen riktig guanabana - den enda frukten är 3% banan.


Men jag är osäker, jag har ju inte ätit så mycket guanabana i mitt liv. Så för att bli mer säker tog jag fram fryst guanabana-saft som inhandlats här i Sverige, importerad från Colombia. Jag la ett block av fryst fruktsaft i en mixer och fyllde på med lite vatten; en stund senare var det bara att servera på balkongen.


Självklart ska denna dryck serveras i lite mindre glas, men med stil - som i detta blåa glas från iittala. En klar favorit-modell. Så - hur smakar då egentligen guanabana? Jag har lite svårt att beskriva; det är en smak av banan, lite ananas och kanske kockos? Jag behöver nog äta själva frukten, inte bara dricka dess juice.

Och vad det gäller yoghurten med arom av guanabana, ja det är god nog och det finns stor chans att den hamnar i korgen fler gånger. Självklart kan du delta i Valios tävling just nu; och säga guanabana så många gånger du kan på en 15 sekunders video och vinna en resa till Brasilien.

Läs mer om smaker från Colombia, och Kaffee Express Colombia en plats i Stockholm för colombiansk mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...