*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

söndag 18 oktober 2015

El Camino de Santiago, dag 9

El Camino de Santiago är en pilgrimsled som för oss startar i den franska byn Saint-Pied-de-Port, för att efter ca 800km sluta i spanska Santiago de Compostella. Detta är berättelsen över hur jag och min fru fortsätter denna vandring, som vi påbörjade 2012. 

Efter vår omstart på El Camino de Santiago, så var det nu dags för den andra dagen på leden för 2015. Vi hade fått en del blåsor och vi var trötta, skorna var ju rätt nya och vi har inte gått så här långt på länge. Frukosten var enkel men rätt ok, kaffet var dock en katastrof på vårt hotell - så vi börjar så sakta vandringen utan bra kaffe i kroppen.

Med min äventyrsklocka så loggade jag hur vi gick under dagen. Denna gång så hickade den till lite, när satelliterna hade svårt att hitta vår position. Men jag trivs med den; se min utvärdering av Ambit (2012).

Solen värmer bra när vi lämnar Nájera.
Karta från min gps, Ambit (Suunto)
Sträcka #9:
Nájera till Santo Domingo de Calzada, ca 21km.  
Ut från Nájera är det rätt mycket stigning, man tar sig över en stor kulle som är ett naturreservat. Så klä er inte för varmt på morgonen, mycket snart kommer ni att få stanna och packa ner kläder i ryggsäcken. När solen började värma vid 9-tiden så kändes det riktigt skönt.

El Camino de Santiago (Jakobsleden) är en pilgrimsled, den har religiös betydelse för kristna som vill göra denna vandring kopplad till aposteln Jakob.

Man kan så klart göra denna vandring utan att vara praktiserande kristen. Norra Spanien är full av historia, kultur, mat och dryck, upplevelser mm.

Bäst att nämna en sak, jag skriver att leden börjar i den franska byn Saint-Pier-de-port. Men det är den spanska delen av leden, man kan så klart börja i Frankrike eller någon annan plats.


Oavsett varför du går leden, se till att ha dina ögon öppna för det omkring dig. Denna romerska pelare lockar min fantasi. Den står i dag helt ensam längst leden, ute på fälten.

Ca 6km från Nájera kommer man till den lilla byn Azofra; vad jag drar mig till minnes var det bara en plats man passerade, vi tog inte ens en rast. Det kan dock vara bra att komma ihåg att man nu har upp mot 8km i helt öppen terräng där det inte finns naturligt skydd mot regn, vind eller solens strålar. Så se till att ha regnkläder och solskydd med er.

Det varma övergick i blåst och några droppar regn.
Längst leden träffar man ofta på folk, även om man under vissa etapper kan vara helt ensam så långt det går att se. Det är inte alla som är så villiga att prata, många är försjunkna i sina egna tankar. Hälsa alltid på folk med ett trevligt "Buen Camino", och sedan kan man kanske prata lite innan man åter tystnar och fokuserar på sina egna tankar. Ta så klart möjligheten att be om hjälp med ett foto.

När man kommer in i Cirueña så är det absolut dags för en paus. Och vårt tips är att gå in på golfklubben. Där fick vi äntligen en bra kopp kaffe!

Förutom golfklubben är de nya delarna av Cirueña en spökstad! Det var många nybyggda hus, och nästan alla lägenheter var tomma.


Att vandra längst tomma gator; inga bilar, inga människor, tyst och stilla med skyltar om "säljes" i nästan alla fönster var skrämmande. Här måste Spaniens tuffa ekonomiska läge slagit till med kraft; ingen har råd att köpa de hus som byggts. På väg ut ur Cirueña ser vi en grupp män stå och prata, de lagar en gräsklippare. Lite längre bort skymtar den gamla delen av byn, med sin kyrka och äldre hus. Där bodde det uppenbarligen människor. 

När man går i Cirueña finns risken att man tappar markeringarna, men det gör inget. Fortsätt bara att gå genom byn till den stora vägen och sök efter en rondell, då hittar ni rätt. Efter Cirueña är det ca 6km i öppen terräng till Santo Domingo de Calzada.

Klocktornet i Santo Domingo de Calzada.
Vi checkade in på hotellet och gick ut på stan, här finns det mycket att beskåda.

Två attraktioner är katedralen och klocktornet. När du köper biljetten, ha pilgrimspasset med dig - det ger rabatt.



Här finns många butiker där du kan köpa god mat till morgondagens matsäck, om du väljer att ha en sådan. De sålde massor av ost, skinka och frukt i butikerna.

Vidare fanns Planeta Auga - som säljer sport och friluftsutrustning. Här kan du som vandrare köpa sådant som du saknar och behöver för dina fortsatta äventyr. Vi köpte oss varsin buff, ett perfekt plagg som både ger värme och skyddar mot solens strålar.

Men det var något annat som fick min största uppmärksamhet. När jag såg restaurangen Los Caballeros (Riddarna) insåg jag att det måste bli där vi ska äta middag den kvällen.

Los Caballeros, ni får inte missa denna restaurang.

Vi var de första på restaurangen, den var helt tom vid 20-tiden på kvällen.

Men servisen var felfri och maten mycket god. Till en början så fick vi varsin liten "drink" på gröna ärtor. Med en topping av knaperstekt bacon. Kan absolut tänka mig att servera något liknande när jag bjuder på middag.


Vi beställde bägge varsin fiskrätt, och trots att Santo Dominga de la Calzada la Rioja ligger i inlandet så gjorde restaurangen ett helgjutet intryck. De var "Recommended by Michelin" enligt en skylt på dörren, men någon stjärna hade de inte. 

 

Till efterrätt hade vi apelsin flan och semifrio de chocolate. Inte minst min fru var glad att jag valde flan, då det inte varit en av mina favoriter tidigare. Men jag får ändra min uppfattning, denna apelsin flan var helt otroligt god.


Läs mer:
2015 - [Dag 8], [Dag 9], [Dag 10], [Dag 11], [Dag 12]
2012 - [Från början].

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...