*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

måndag 11 april 2016

SATS Outdoor running

Det var en vecka sedan som vi provade på SATS Outdoor running för första gången. Det var med blandade känslor vi gick till centret i Vällingby, för att utmana oss både mentalt och fysiskt. 

Vi sitter och väntar på att klassen ska samlas, det är första gången vi ska delta i SATS Outdoors running och vi börjar bli lite nervösa. Alla som ska delta verkar vara så vältränade och erfarna löpare. Jag och frun har inte sprungit ordentligt sedan Hässelbyloppet, och det var i oktober förra året.

Sedan kom ledaren, det var samma som vi haft på klassen Training for Runners. Och nu var det dags, vi börjar med att jogga ca 1,3km från centret till Grimstafältet. Och sedan börjar utmaningen!

Temat är intervaller. Vi anstränger oss till 80% och försöker sedan hålla det tempot hela intervallen. Vi springer i eget tempo, så långt vi kan.

I början var det 30 sek löpning, 30 sek vila. Sedan ökade vi till 45 sek löpning, men behöll vilan. Och när det brände som mest, då ökade vi igen till 60 sek löpning och 30 sek vila.

Här till höger ett suddigt foto, men mer om det senare.

Med min Ambit från Suunto så loggade jag träningspasset, ca 7km på 60min. Vi kan se att detta inte var som en vanlig löprunda för mig, här tog vi verkligen ut oss. Att springa i grupp med en ledare gör att du verkligen pressar dig - kan verkligen rekommendera klassen Outdoor running. Oavsett om du är nybörjare eller van löpare.



Nu kanske ni tror att man behöver skämmas otroligt om man är sämst, och att man hamnar långt bakom alla. Men så är det inte alls. När man gjort sitt intervall, så kallar gruppledaren tillbaka de som sprungit längst. När nästa intervall börjar, då är hela gruppen samlad igen.

På slutet av träningspasset var jag och frun slitna, men det var alla i klassen. Nu kändes det riktigt härligt, när vi joggade från Grimstafältet tillbaka mot SATS center i Vällingby var fötterna lätta. Inga intervaller på hög puls, allt var så himla härligt. Gick så lätt att jag plockade fram mobilen och tog en liten film.


Nu åter till det suddiga fotot ovan. På vägen tillbaka så såg jag något på skräp på marken, någon form av lapp som suttit på kläder i en butik eller något liknande?! Men budskapet kändes helt rätt, det var riktat till mig i denna stund. "Du är bäst".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...