*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

fredag 2 november 2012

Långhelg i London, dag 1

London - denna storstad med sitt myller av kultur, röda bussar och fantastiska byggnader. Själv har jag aldrig tidigare besökt denna pulserande kärna av liv, men nu tyckte jag att ett besöka var på sin plats. Och med mig på resan fick jag en reskamrat som delat mina äventyr tidigare. 

Lördag morgon. Trött sätter jag mig på bussen i centrala Stockholm för en 80 minuter lång resa ut till Skavsta och RyanAirs avgång till Stansted. Med mig har jag åter en kär vän som blivit en frekvent reskamrat det senaste året. Att upptäcka världen runt sig är väldigt roligt, och att göra det ihop med någon annan kan ta en till helt oväntade möten.

På en tidigare resa till Belgien bodde vi hos en vän vars lägenhet låg intill järnvägen i ett ortodoxt judiskt område, där träffade vi den galna hunden Vasco samt det avslappnade paret som bodde i en gammal blomsterbutik. Där gick de med ytterskorna inne och drack såväl riktigt starkt kaffe som bjöd på alkohol av flera sorter (vi höll oss till vin). På denna resa till London hamnade vi på klubb samt mötte människor från Spanien, Indien och Italien. Det kan absolut rekommenderas att resa ihop med någon, och bo hos bekanta - man kommer så mycket närmare vardagen.

Med på resan fanns också den kamera från Pentax som jag lånar, och snart kommer jag att skriva en utvärdering om i bloggen.

Dag 1 - lördag

Tower Bridge, fotograferat
från området S:t Kathrine docks. 
Vi hade ordnat boende inte långt från Liverpool street, vilket var perfekt då det är där som Standsted Express har sin slutstation. Och som jag nämnt flera gånger tidigare, försök att bo centralt - så ni inte måste lägga tid på transporter in till alla sevärdheter. På eftermiddagen klev vi rakt ut i London och lät oss omslutas av pulsen.



Att gå lite på känsla är spännande, så vi sökte ut Söder vid t-stationen Aldgate East och började att uppleva. S:t Katharine Docks, ett mycket mysigt område med vatten och flera matställen. Själva stannade vi inte här, men när jag återkommer till London ska jag absolut åka hit för att få uppleva. En restaurang hade t.ex. ett medeltida spektakel samtidigt som man år middag.


Vårt första riktiga stopp blev Tower Bridge med fotografering och inköp av brända mandlar, vilket var rätt trevligt i det lite ruggiga oktobervädret. Men kallt var det inte, själv så klarade jag mig bra med långärmad tröja, fleece och halsduk. Det gäller som sagt att vara öppen och lyssna till impulser, och denna gång var det sången från en kyrka. Vi kom att titta in i All Hallows by-the-Tower och fick höra två sånger. Besöker ni kyrkan, glöm inte att gå ner i källaren och se allt spännande.

Vi fortsätter sedan längst Themsen bort till London Bridge, där vi går över till den södra sidan. Det andra målet för i dag är Borough Market, men vi måste skynda oss eftersom de stänger klockan fem på lördagar. Det här är ett område med myllrande folkliv, stort utbud på mat och råvaror. Här smakade vi på en fantastiskt god ost, även detta område är något jag rekommenderar och hit ska jag absolut komma tillbaka till. Nästa gång ska jag nog köpa med mig ost hem. Från detta område kan man följa Themsen på dess södra sida. Och då vi gärna vill besöka Tate Modern så kändes det som ett bra tillfälle - då vi var i närheten.



Och på vägen till museet så passerade vi tre olika band som spelade, ovan kan du se video på två av dem. Det är ett levande folkliv i detta område och såväl Millenium Bride som Shakespears teater finns i området. Väl inne på Tate Modern tog vi del av två sorters kultur - en brittisk tradition och en upplevelse av mer "fin" kultur.



Museet är öppet till 22:00 på lördagar, så detta är ett bra mål för att besöka i slutet av dagen. På bottenvåningen har de en restaurang, där valde vi att äta fish & ships. De har även en restaurang på övervåningen, som har en fantastisk utsikt. På eftermiddagen kan man ha afternoon tea där. Den öppnar för middag kring 18:30 - om jag minns rätt.


Kvällen avslutas med att vi träffar bekanta, och tas oss upp till området kring stationen Angel, som ligger på tunnelbanelinjen Northen (svart). Här går vi på en klubb, tar en öl och lyssnar på musik.


[Dag 1], [Dag 2] & [Dag 3]. 

Dagens tips: 
London har mycket musik, såväl på gatan som på uteställen. Mitt tips är att du ska försöka ta del av musiken. Och för att ta dig fram och tillbaka i stan - köp ett dagkort för 7£. Det sparar du nästan omedelbart in, kollektivtrafiken är inte billig så att köpa enkelbiljetter är en dum ide. Har du egna tips om musik i London och åsikter om kollektivtrafiken - så skriv gärna en kommentar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...