*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

söndag 5 maj 2013

En söndag i Örebro

Våren är kommen i de södra delarna av landet, och för att njuta så tänkte jag att en liten resa vore trevligt. Men det blev inte med flyg denna gång, det blev med tåg - en resa tur och retur Stockholm och Örebro. Och det till priset 300kr. 

Söndag morgon, och som tidigare så träffade jag en av mina främsta reskamrater runt 9-tiden inne på Centralstationen i Stockholm. Vi hade bokat tågbiljetter i 2:a klass (utan platsbiljett) över dagen för att resa till Örebro, och det till ett pris på bara 300kr. Tänk dock på att kontrollera om det finns restaurang ombord eller inte, på vårt tåg fanns det inte så en kopp kaffe dracks på centralen och en flaska yoghurt togs med som mellanmål.

Resan tar ca 2 timmar och det finns två olika vägar, ett tåg går i nordlig sträckning och går raka vägen medan ett annat tåg går i en sydlig sträckning men då krävs det att man byter tåg i Hallsberg. Jag har tidigare åkt bägge sträckorna och tycker bägge är ok att åka. Denna gång åkte vi ett direkttåg.

Vad gör man då två timmar på ett tåg? Att läsa är alltid en bra aktivitet. Tänk på att om ni läser samma bok så kan man alltid prata med sin färdkamrat om boken senare under dagen. Musik och spel på sin mobiltelefon är också sätt att få tiden att gå. Själv tycker jag dock även att bara titta på landskapet är underbart och spännande.



När man är i Örebro känns det naturligt att promenera mot Slottet, så vi började vår dag i Örebro med att njuta av utsikten på ett trädäck. Som sann turist lät jag mig fotograferas med en av de lokala invånarna - en staty. Efter lite bilder och läsande om historia köpte vi biljetter (60kr per person) till turen på slottet. Det är bra att göra det på en gång och höra sig för om det är några ändringar i schemat just den dag man besöker.

Sedan sökte vi oss till Köpmangatan - det är där man hittar de flesta butikerna och även ställen att äta på. För det var dags för lunch och vi köpte goda smörgåsar på Bara Vara - som utsetts till det bästa kafé två år i rad.

Kan absolut rekommendera det stället, var både gott och trevligt att sitta på deras uteservering. Priset för en riktigt god macka med kyckling låg på 64kr.

Främsta målet med vår resa var dock att besöka Örebro slott så vår lunch blev inte så lång. Visningen börjar 13:00.


Guiden denna dag var en ung kille som berättade både på svenska och engelska om slottets historia och de kungligheter som hade en koppling till det. Det var en tur på en timme. Nu är stora delar av slottet omgjort för att ha konferenser och det är även så att Länshövdingen har lokaler här, så flera av rummen var fyllda med moderna bänkar och stolar. Trots detta tycker jag att ett besök är ett måste om man besöker Örebro.


Efter slottet så är mitt tips att man beger sig till friluftsmuseet Wadköping - det är en promenad längst ån på ca 1 km från slottet. Här finns också Stadsparken med sina blommor och utsmyckningar. Det finns flera trähus i Wadköping med sin speciella historia, men jag måste säga att det för mig var mer trevligt än exalterande. Dock absolut en bra nivå för en dagsutflykt en helgdag.

En del av friluftsmuseet Wadköping
Själv var jag lite intresserad av att köpa något i Smedjan, men det blev inte av även om det var många fina saker. Däremot så föll jag till slut för ett sk. trollkors i Historiska butiken. Tänkte att det skulle få bli en del av min personliga utrustning vid mina vandringar i de svenska skogarna. Det för att det är en bit svensk historia, och så kanske det hjälper också - om det finns något elakt troll i skogen. Vet inte om Smedjan eller Historiska butiken har snyggaste saker, titta in i bägge innan du handlar.

Trollkors skyddar enligt gammal folktro mot både ondsinta troll och annant oknytt. Järn och stål är något som trollen inte alls tål, och är det dessutom korslagt så blir effekten ändå större. 

Smedjan i Wadköping. 
Om man nu inte vill ha ett hedniskt kors runt nacken så finns det andra smycket. Och jag kan absolut rekommendera besök ett besök hos Guld- och silversmeden Irina Shujski. Hennes smycken var mycket fina, så vill du löpa en present till dig själv eller en kvinna i din närhet här är en plats för att hitta originella och unika smycken. Så mycket smycken för killar såg jag inte, men det är bara att fråga skulle jag tro. Tror faktiskt att vi missade att besöka Guld- och silversmeden Anneli Halldin, som har sin ateljé inte långt från Turistbyrån. Ni bör nog titta in på bägge dessa platser.


Ångrar mig att jag inte köpte något på nästa ställe vi besökte - Närkes träsvarvare. Det var otroligt vackra saker och ett köp stödjer också ett hantverk som bör bevaras. Om jag kommer förbi igen ska jag i alla fall köpa en kaffeskopa som var riktigt fin. En plats där vi dock handlade var Jeremiabageriet, och hit ska ni absolut gå - de bakar gott fikabröd. Och matbrödet såg väldigt delikat ut också.


Efter de stängde i Wadköping gick vi tillbaka in mot Örebros centrum. Tittade på kyrkor och statyer. Nu kändes det verkligen att det var söndag - det var mycket stängt. Men skönt nog var det trots allt inte helt dött på stan. Vi valde att äta på Jensens Böfhus vid Stortorget innan det var dags att ta tåget hem igen, det var riktigt gott.

Om ni nu reser en söndag så ska ni vara medvetna om att nästan alla butiker är stängda. Jag fick höra att bland de yngre vuxna i Örebro kallas söndagar för "fika-dagen" - det finns inte så mycket mer att göra. Mitt tips blir således, åk på en vardag om ni är lediga eller en lördag.

Har du några tips om Örebro, skriv gärna en kommentar. Tack för att du läst och jag hoppas det inspirerat dig att besöka Örebro.

2 kommentarer:

  1. Vattentornet "Svampen" är Örebro känt för också. Åker man upp i tornet har man en bra utsikt över staden. Nackdelen är att det ligger en bit bort från centrum, så det blir svårt att hinna med på en endagarstur. Karlslund kan vara trevligt, där finns en gammal damm och ett tekniskt museum som jag tyckte var riktigt intressant. Dessutom finns det en liten men fin park.

    SvaraRadera
  2. Vi hade tankar på att gå till Svampen och äta i restaurangen, men så blev det lite kort om tid. Så vi valde att göra andra saker.

    Om man nu är i Örebro en lördag eller vardag så finns det u fler saker öppet också. Ett länsmuseum och många olika butiker kändes spännande. Skulle gärna ha gått in i butiken som sålde brädspel mm samt en butik med inredningssaker. Men bägge var stängda på söndagar.

    Det här var nog tredje gången jag var i Örebro, men första jag var där på utflykt (de andra gångerna hade jag korta ärenden till stan). Återkommer gärna.

    SvaraRadera

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...