*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

söndag 18 januari 2015

Florens - mat och konst

Om du besöker Florens i Italien så finns det fem saker som du måste göra; äta grymt goda smörgåsar, njuta av usikten, besöka museet Uffizi, titta på David samt äta den lokala glassen.  

I somras var jag i Italien. Med tåg besökte jag ett flertal städer - bland annat Florens. Och om du besöker denna mysiga stad så kan jag rekommendera att du besöker ett eller flera av följande ställen. Du kan besöka alla dessa ställen på en dag, men två är att rekommendera - så att du kan strosa lite själv.

Om du vill bo nära tågstationen så kan jag rekommendera Hotel Vasari Palace, det ligger bara minuter bort lämpar sig bra om man inte vill dra sina väskor så långt. Frukosten var riktigt bra och rummen fräscha. Wifi kontakten på rummen kan vara svajig, men det är bara att sätta sig i något av de allmänna rummen vid entren.

The Uffizi Gallery
Namnet Uffizi kommer ifrån att detta från början var familjen I de' Medices kontor. I dag är det ett fantastiskt museeum som räknas till ett av de bästa i världen. Här hittar du verk av Michelangelo, Leonardo da Vinci och Raffaello m.fl..

Här kan du spendera många timmar. Du bör ha förbokat biljetter som du hämtar ut på morgonen, så att du sedan kan passera eventuella köer. Be personalen på ditt hotell boka åt dig.

Galleriet har så mycket att ge, stanna upp och beskåda taket - även de är konstverk som är av yttersta klass.

Det finns många mästerverk här, och Venus födelse (1482-1485) är kanske det mest kända?

Titta in på deras lista av "måsten", finns det fler som du känner igen? Vi var rätt lång tid här, så man ska äta en bra frukost på morgonen.


Den här tavlan borde alla känna till. 

All'Antico Vinaio
Min rekommendation är att när du lämnar "Uffizi" så är det dags att äta en sen lunch på All'Antico Vinaio. Här är kön är lång längst trottoaren, så du kommer att få vänta. Det är stora bröd med mycket pålägg av hög kvalitet, så du kommer att bli mätt och nöjd. Bröden bakas tvärs över gatan, så de är rykande färska. Och priset är otroligt bra för den kvalitet på maten.

Först tveksam att ställa mig i kön, men är glad att jag övertalades. Läst i en resehandbok att All'Antico Vinaio utnämnts till världens tredje bästa smörgåsrestaurang, och jag kan förstå att det kan vara så.



Är du i Florens så tycker jag att du ska besöka denna plats; det är både riktigt bra mat och så är det roligt att bocka av en känd plats (om du nu gillar sådant). I Italien är maten också en del av upplevelsen.

David av Michelangelo
Mer kultur hittar man på Galleria dell'Accademia. Detta är en liten och allmänt sett ganska ointressant plats efter att man tidigare besökt "Uffizi". Men så finns den fantastiska statyn av David, skapad av Michelangelo. Med sina över fyra meter, fantastiska skuggor och monumentala intryck har den sedan sin avtäckning 1504 förtrollat sina beskådare.


Detta är en plats som du måste besöka om du är i Florens. Mitt tips är generellt när du besöker museer; titta bara på det som du är intresserad av och lägg din värdefulla tid på det du gillar. I detta fall, titta kvickt igenom galleriet och spendera sedan 30 minuter att bara beskåda statyn av David. Gå runt den, gå nära, stå på avstånd - ta bilder!

Eataly
När du är i Italien ska du ha ögonen öppna efter Eataly, det är en riktig pärla - matbutik, bokhandel restaurang och kafé. Allt med fokus på att ge en riktigt bra kvalitet och upplevelse till sina kunder. I florens hittade jag dem när jag var på jakt efter den lokala glassen - för florentinsk glass innehåller nämligen även ägg. Vilket gör den mycket god.



Vill du se ett lite längre inlägg om Eataly, se då vad jag skrev direkt efter resan i september 2014.

Piazzale Michelangelo och Ponte Vecchio 
Att besöka kullen med Piazzale Michelangelo är ett måste; där man har en underbar utsikt över hela staden. Det finns en restaurang, glass och souvenir, kanske musiker att lyssna på samt bara njuta av människorna.


Den andra är andra platsen är den kända bron Ponte Vecchio; som har små butiker under dagtid och vimlande folkliv även in på kvällen. På den övre bilden ser ni den kända bron. 


Mitt förslag är att man köper sig en bussbiljett i en av kioskerna på stan, och tar bussen upp på kullen. Sedan kan man promenera hem till hotellet, men spara på krafterna på vägden dit. Tveka inte att köpa ett snyggt köksförkläde, köpt gärna den dyrare modellen de har. Trots priset, både kvalitén och priset är klart bättre i Florens än i Venedig.

Se mina andra inlägg om Italien: Venedig, Pisa & Tåg i Italien, samt Rom.

2 kommentarer:

  1. Hej, Jag tänker resa till rom, venedig, pisa o florens på tio dagar. Räcker dagarna tror? Var börjar man med resa om vi reser ut från Köpenhamn?
    mvh//Ling

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Vad skoj att du hittade till min blogg.

      Tycker absolut att 10 dagar räcker för en resa till Italien och städerna du nämner, men man måste anpassa sig till hur gruppen ser ut.

      Är man själv eller ett par, som är krya och friska så kan man lättare röra sig. Har man barn eller kanske reser med en äldre generation, då blir det svårt att gå långa sträckor och det blir fler pauser. Se till att anpassa dagarna till hela gruppens behov.

      Två standardtips: boka hotell nära flygplats & tåg/bussstation - du vill inte lägga tid på lång transfer med väskor. Samt bestäm i förväg vad du vill se på de stora museerna, du kan inte se allt. Boka biljetten online hemifrån innan resan.

      Kan inte vilka flygbolag som går ut från Köpenhamn, men sikta in dig på att rea till Venedig först tycker jag. Ta tåg mot söder, och avsluta i Rom - där du tar flyget hem igen. Pisa, det är bara ett dagsbesök - ta tåget tidigt på morgonen från Florens och åk sedan på kvällen till Rom.

      Hoppas mina tips hjälper dig. :-)

      Radera

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...