*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

tisdag 18 juni 2013

Nattvandring på Sörmlandsleden

I helgen har gått en organiserad nattvandring i skogarna söder om Stockholm. Det är ett årligt återkommande evenemang och i år gick jag med. Vi startade nära  pendeltåget i Handen, och gick vidare mot Paradiset - mestadels längst Sörmlandsledens etapp nr 6.  

Det var ett gemensamt projekt som sköttes främst av Stockholms Vandrareförening, men STF Stockholm fanns nog med på ett hörn då aktiva och ideellt arbetande ofta är medlemmar i flera föreningar. Vi var något under 20 personer som träffades, och de hade hittat hit genom att ha läst på föreningarnas hemsidor, deras foldrar eller helt enkelt blivit tipsade av vänner.

Själv så gick jag med mina två bästa äventyrare; Angela och Markus. Det var riktigt skoj att få komma ut och vandra igen och jag hoppas att snart kunna komma iväg med Markus - så vi kan vandra på "vårt sätt".

En begynnande morgon vid sjön Öran. 
Det här var första gången jag vandrat i en så här stor grupp, det var också första gången jag vandrat under natten. Och här var regeln - "behåll ditt nattseende". Så inga blixtar på kamerorna, och inga lampor. För vi skulle vandra på natten, men kanske mest av allt uppleva natten. Utan lampor så kunde man känna skogen - och inte minst känna det fantastiska när solen åter började stiga upp på himlen.


Utan lampor var det dock rätt mörkt periodvis, titta gärna på videon - nästan hela gruppen passerar framför kameran. Ser du något?

Det hade regnat rejält under dagen, och bara timmar före vi skulle träffas vräkte regnet ner. Mina regnkläder hade inte räckt när jag klev av bussen, som tur utvärderar jag just nu ett trekking-paraply som hjälpte mig att komma in under tak utan att bli genomblöt.


Till slut var allt packat och vi begav oss till centralstationen i Stockholm, en liten hamburgare köptes på vägen - det gällde att fylla på med energi. Det var inte svårt att hitta de andra "vandrarna" - vi utskilde oss lite från de övriga på perrongen. Med pendeltåget tog vi oss till Handen, där Sörmlandsledens sträcka #6 nu låg framför våra fötter. Vi skulle vandra mellan Handen och Paradiset, med en avstickare från leden för att besöka Stockholms läns högsta punkt - Tornberget.

Hastighet - Gult = högre hastighet, Grönt = stilla / låg hastighet.
Höjden - Rött = hög höjd, Grönt = låg höjd


Nu så glömde jag att sätta igång min gps på klockan, vi hade hunnit gå till en sjö där vi tog ett stopp för att prata igenom nattens äventyr. Tror inte att jag fick inställningarna på höjden över havet rätt (lufttrycket) när jag startade - var tvungen att korrigera högsta punkt i efterhand. Kan också ha varit så att lufttrycket ändrades mycket under natten. Lägsta punkt är inte rätt.

Tillsammans på toppen av Tornberget. :-)

Tornberget är 111 meter över havet, och nu har jag varit där! Det är den högsta punkten i Stockholms län. Det är det röda området i nedre vänstra hörnet på kartan ovan.

Man kan i alla fall säga att det inte bara var berget som var högt, det var rejält med växtlighet också. Det har växt så det knakar ute i naturen.

För maximalt skydd använde jag mina gaiters, dvs skydd som täcker överkanten på kängorna och sluter till runt benen. Så man inte får in vatten och lera.


Ett annat tips är att ha med sig varm nyponsoppa, jag tycker att det är mycket bra att ha på en vandring som denna. Du får vätska, värme och socker på samma gång. Annars är ju te en bra bas för nattvandring, ihop med smörgåsar. Behövs det så är kaffe en bra kick också. Till det sista stoppet med mat så hade vi med oss hårdkokta ägg - det är lätt att äta och är bra mat.


Avslutar med att visa en bild av gruppen när vi tar en behövlig vila. Solen står nu allt högre på himlen och nattens trötthet har försvunnit. Nu så har sömnbristen ersatts av lite trötthet i knäna - detta var första vandringen för i år så jag var inte i form.

Men vi var alla mycket nöjda, så här uttryckte sig en av deltagarna efteråt på Facebook "Det var en magisk upplevelse, lite som meditation, att vandra genom sommarnatten och att möta solen igen på tidiga morgonen."

Och om du nu tycker att detta var spännande, så kan jag rekommendera Stockholms Vandrareförening och STF Stockholm - där kan du hitta flera öppna aktiviteter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...