*** Inspiration för träning, resor och friluftsliv - välkommen till Vandringsman.com *** Bloggen har funnits i 10 år, men ligger nu i dvala. Den kanske uppstår igen. ***

måndag 21 oktober 2013

Långhelg i Paris, dag 1

Så var det åter dags att bege sig ut och resa. Den myllrande staden Paris var vårt resmål. För mig var det första gången i staden, och här kommer en reseberättelse om fyra dagar av galetter, Mona Lisa, Notre-Dame, Eiffeltornet mm. 

Åker man till Paris så ska man åka med Air France, det må vara lite dyrare än de billigaste bolagen - men det är värt pengarna. Och det visade sig också på vägen hem när vi fick förstklassig service av deras personal när vi var lite sena.

För att hålla ner priset och få ut det mesta av din semester så rekommenderar jag att ni tar ett tidigt plan från Sverige - vi lyfte från Arlanda vid 6:30 och var på Charles De Gaulle vid 9-tiden. En resa som kostade ca 1000-lappen per person.

Och när man ska ta sig in till Paris så välj att åka med RER - att ta tåget helt enkelt. Biljetter köper ni över disk i ett område markerat med en stor grön skylt, inte i biljettautomaterna.


Att välja hotell i Paris kanske kan vara en utmaning, för staden är enorm och utbudet är stort. Men vi använde oss av den metod vi använt tidigare - hitta ett hotell nära stationen där tåget går till flygplatsen. På så sätt kan man enkelt lämna packningen när man kommer, och väskorna är lätta att plocka upp när man ska ta sig ut till flygplatsen. Därför valde vi att Mercure Paris Terminus Nord - precis intill tågstationen Gare du Nord.

Denna gång valde vi att ha två handbagage, och en gemensam väska att checka in - detta för att kunna få med oss eventuella större köp hem till Sverige. Välj mellan det bekväma att resa med handbagage mot möjlighet att transportera mer.

Här är delar av första dagens promenad i Paris. 
När man besöker Paris som vuxna utan barn så tycker jag att man ska köpa Paris City Passport, som inkluderar; fritt inträde till flera museer, båtkryssning på Seine, biljett för tåg, buss, spårvagn och tunnelbana (Zonerna 1 till 3). Detta köps lättast på stationen Garde du Nord. Tänk på att Charles De Gaulle och Disneyland är Zon 5.

Efter att ha lämnat hotellet började vi att gå längst La Faytte. Detta är ett bra första val som turist i Paris, det är bara att följa den stora gatan för att ta in atmosfären och man kommer ner till området kring Operan. Här insåg vi dock att Operan inte ingår har gratis inträde med med vårt City Pass, det kostar 10 € att gå in som vuxen. Det tyckte vi var för mycket, i stället gick vi till Parfymmuseet intill som är gratis för alla.

När man är ny i en stad så är det svårt att veta var man ska äta! Då har jag ett bra tips, gå in på Noon för att köpa en sallad och kaffe.

Ett collage av bilder från Paris. 
Nu kände vi oss varma i kläderna, i snabb takt besökte vi Ladurée för att köpa macaronss, Lindt för att köpa choklad och Maille för att köpa senap. Allt i området mellan Operan och La Madeline på vår väg till Place de la Concorde.

Och visst är Place de la Concorde en fin plats för parader eller spektakel, men en mulen dag i september så är det mest en trafikplats. Så vi stannade inte mer än att ta bilder på obelisken och Eiffeltornet.

Målet var Armémuseet och Napoleon I:s grav, så vi gick vidare och passerade Seine till den södra sidan.

Armémuseet är rätt stort och har massor av olika vapen, rustningar och andra saker att titta på. Jag har börjat bli rätt van att gå på museer nu efter att ha besökt flera storstäder de senaste två åren; så mitt tips är att se inte allt! Man måste göra ett val, för när man ser det 100:ade svärdet eller pistolen så är det inte lika roligt längre.

Så jag intresserade mig speciellt på avdelningen för Första och Andra världskriget - rummen för tidigare epoker besöktes men fick lite mindre uppmärksamhet.

Ett tyskt "Tankgewehr" (1918). Längd 1,7m, Vikt 18kg, Kaliber 13.3mm.  
Är ganska säker på alla som sett Napoleon I:s grav tar bilder och lägger upp på Internet, men jag tycker inte att graven är speciellt vacker. I stället lägger jag upp en bild på graven för Hubert Lyautey - general och Marskalk (1854-1934). 

Hubert Lyautey (1854-1934).  
Vi är i Paris. :-)
Än så länge har vi bara gått till fots i Paris, men det blir stora avstånd om man ska gå mellan alla platser vi ville besöka. Så vi tar oss åter över Siene och hoppar på bussen. Målet är att Louvren med Mona Lisa, Venus de Milo och andra fantastiska konstverk.


Det var väldigt roligt och spännande att besöka Louvren, men jag kände mig lite trött så här på kvällen när bilden på mig framför Mona Lisa togs. Tar man flyget 06:30 på morgonen från Sverige är man lite trött, det är intensivt att resa som vi gör. Men det är också mycket roligt. Så glöm inte att vila ibland! Vi gick till ett cafe inne i Louvren där vi åt varma mackor och drack varsin stor kopp kaffe smaksatt med sirap. 


 

En favorit bland tavlorna är kröningen av Napoleon I, en enormt stor tavla som är väldigt vacker i sina färger och ljus. Min starka rekommendation att ni tillbringar tid här - stå och titta!! Leta efter alla detaljer.


Museet är enormt, så ta en karta i entrén och bestäm er för vad som är det viktigaste. Själv gillar jag föremål från Egypten och Mesopotamien - så det blev de viktigaste avdelningarna efter att ha tittat på de ovan nämnda konstverken.

Efter Louvren gick vi ut i natten, nu var det lite kyligare och vi gick genom staden som lystes upp av tusentals lampor. Eiffeltornet var nu belyst och det svepande ljuset från tornets topp spred sig över staden.

Det kändes riktigt mysigt, och tanken fanns att ta oss till Triumfbågen för att se den upplyst i natten. Men vi kom fram till att det fick räcka för i dag.

Jag stängde av GPS:en på min klocka och vi tog tunnelbanan till hotellet. Nu ville vi bara sova, men såg så klart fram emot morgonens nya äventyr i Paris.


Direktlänkar:
[Dag1], [Dag2], [Dag3] & [Dag4]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen!! Hoppas du skriver ett inlägg, det skulle motivera mig att fortsätta med min blogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...